شکم پرستی و شهوت جنسی
بزرگان علم اخلاق شکم پرستی و شهوت جنسی را به صورت مستقل، مورد بحث قرار دادهاند. در واقع از روایات اسلامی و اشاراتی که در آیات قرآن مجید است، پیروی نموده و برای این دو بخش اهمیت ویژهای قایل شدهاند.
مرحوم فیض کاشانی در کتاب «المحجه البیضاء» میگوید: «بزرگترین عوامل هلاکت انسان، شهوت شکم است، همان بود که آدم و حوا را از بهشتی که دار القرار بود به دنیا که دارنیاز و افتقار است فرستاد…،در حقیقت شکم سرچشمه شهوات و منشا دردها و آفات است، زیرا حتی شهوت جنسی نیز پیرو آن است و به دنبال این دو،شهوت در جمع آوری مال و مقاماست که وسیلهای برای سفرههای رنگینتر و زنان بیشتر محسوب میشود و به دنبال آنها،تنازع در دسترسی به مال و مقام و کشمکشها به وجود میآید و آفت ریا و خودنمایی و تفاخرو تکاثر و خود برتر بینی از آن متولد میگردد، سپس این امور عاملی برای حسد، کینه، عداوت و دشمنی میشود و دارنده آن را به ارتکاب انواع ظلمها و منکرات و فحشاء میکشاند…، حالکه چنین است، لازم است به شرح آفات آن پرداخته شود و طرق مبارزه با آن روشن گردد. (۱)
از این خطرناکتر آن است که انسانهای شکم پرست و شهوت پرست، دین و ایمان خود را در راه آن از دست دادهاند. در ذیل آیه:
«و آمنوا بما انزلت مصدقا لما معکم ولا تکونوا اول کافر به و لا تشتروا بآیاتی ثمنا قلیلا و ایای فاتقون». (۲)
که خداوند در آن یهود را به خاطر فروختن آیات الهی به بهای ناچیز، مذمت میکند، آمده است: جمعی از علمای بزرگ یهود، به خاطر تشکیل مجالس میهمانی پر زرق و برقی از سوی یهودیان برای آنها، آیات الهی را تحریف کردند و عملا آنها را به بهای ناچیزی فروختند (و پیامبری را که تورات وعده ظهورش را داده بود و آنها سالها در انتظارش بودند،انکار کردند).
در روایات اسلامی نیز بحث گستردهای درباره خطرهای این دو نوع از شهوت دیده میشود که در ادامه به برخی موارد اشاره میشود:
۱- رسول خدا صلی الله علیه و اله میفرمایند: «ثلاث اخافهن بعدی علی امتی الضلاله بعد المعرفه و مضلات الفتن و شهوه البطن و الفرج، سه چیز است که از آنها بر امتم بعد از خودم میترسم، گمراهی بعد از آگاهی و آزمایشهای گمراه کننده و شهوت شکم و شهوت جنسی». (۳)
منظور از گمراهی بعد از آگاهی، این است که انسان بر اثر وسوسههای منحرفان وایجاد شبهات گوناگون، راه راستی را که شناخته، رها کند و در راه انحراف در آید که این موضوع در هر زمان ـ مخصوصا در زمان ما- وجود داشته و دارد.
منظور از «مضلات فتن» امتحاناتی است که خداوند برای بندگانش پیش میآورد کهگاهی انسانها به خاطر پیروی هوای نفس از عهده آن بر نمیآیند، و منظور از «شهوت بطن و فرج» شکم پرستی و افراط در شهوت جنسی است.
مفهوم حدیث نشان میدهد، خطری که از ناحیه این سه امر، مردم را تهدید میکند، بسیار جدی است.
۲- پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله در جای دیگر میفرمایند: «اکثر ما تلج به امتی النار الا جوفان البطن و الفرج، بیشترین چیزی که سبب دوزخی شدن امت من میشود، دو چیز میان تهی است، شکم و فرج». (۴)
۳- امام باقر علیه السلام نیز در این رابطه میفرمایند: «اذا شبع البطن طغی، هنگامی که شکم پر شود، طغیان میکند.» (۵)
۴- آن حضرت در جای دیگر میفرمایند: «ما من شیء ابغض الی الله عز و جل منبطن مملوء، هیچ چیزی نزد خداوند، منفورتر از شکم پر(و بیش از اندازه خوردن) نیست». (۶)
۵- امیر مومنان علی علیه السلام میفرمایند: «لا یفسد التقوی الا بغلبه الشهوه،تقوا وپرهیزکاری را چیزی جز غلبه شهوت از بین نمیبرد». (۷)
۶- حدیث دیگری از همان حضرت علیه السلام نقل شده است: «لا تجتمع الحکمه والشهوه، دانش و حکمتبا شهوت پرستی جمع نمیشود». (۸)
۷- همان حضرت علیه السلام در جای دیگر فرمودهاند: «ما رفع امرءا کهمته و لا وضعه کشهوته، هیچ چیز مانند همت، انسان را بالا نمیبرد و هیچ چیز مانند شهوت، انسان را بر زمین نمیزند» . (۹)
آیت الله مکارم شیرازی
——————————————————————————–
(۱) . المحجه البیضاء، ج ۵، ص ۱۴۵.
(۲) . بقره/ ۴۱.
(۳) . اصول کافی،ج ۲، ص ۷۹.
(۴) . همان.
(۵) . کافی، ج ۶، ص ۲۷۰، حدیث ۱۰.
(۶). همان، حدیث۱۱.
(۷) . شرح غررالحکم، رقم ۱۰۶۰۶.
(۸) . غررالحکم، رقم ۱۰۵۷۳.
(۹) . همان، ج ۶،ص ۱۱۴،رقم ۹۷۰۷.
منبع: کتاب شهوت و عفاف
برای دانلود کتاب روی این لینک کلیک کنید.
سلام.واقعا وبسایت خوبی دارید
سلام علیکم
متشکرم
لطف دارید
سلام میشه لینک داخل مطلبو چک
کنید.برای من مشکل داشت.ممنون
سلام
بله حتما
ولی مشکلی ندیدیم
اقا لینک مطلبو من پیدا نکردم.میشه راهنماییم کنید؟