گناه شناسی متلک انداختن به ناموس دیگران
گناه شناسی متلک پرانی در قالب گناهان شوخی بانامحرم، آزار و اذیت و مسخره کردن دیگران
متلک انداختن به ناموس دیگران بسته به محتوای آن، تحت عنوان گناهان مختلفی میتواند قرار بگیرد ازجمله شوخی با نامحرم، آزار و اذیت دیگران، فحش دادن، سرزنش کردن، مسخره کردن دیگران و… که هرکدام از آنها بهتنهایی موجبات نکبت در دنیا و عذاب برزخ و قیامت را فراهم خواهد کرد.
شوخی با نامحرم
پیامبر اکرم صلیالله علیه و آله و سلم:
«هرکس با نامحرم شوخی کند، در مقابل هر کلمهای که در دنیا با او سخن گفته است، خداوند هزار سال او را در جهنم زندانی خواهد کرد!»[۱]
فحش دادن
حضرت رسولالله صلیالله علیه و آله و سلم:
«چهار نفرند که اهل دوزخ از آنها در آزار و اذیتاند: یکی از آنها مردی است که پیوسته چرک از دهان او جاری خواهد بود و آنکسی است که در این دنیا فحش میداده است.»[۲]
آزار و اذیت دیگران
پیامبر اسلام صلیالله علیه و آله و سلم:
دو خصلت ناپسند است که بدتر از آنها نیست: شرک به خدا و آزار بندگان خدا.[۳]
حضرت امیرالمؤمنین علیهالسلام:
«عَادَهُ اللِّئَامِ وَ الْأَغْمَارِ أَذِیهُ الْکِرَامِ وَ الْأَحْرَار؛ عادت لئیمان و جاهلان آزار کردن کریمان و آزادگان است».[۴]
حضرت امام رضا علیهالسلام:
«اِعْلَمْ اَنَّهُ لاوَرَعَ اَنْفَعُ مِنْ تَجَنُّبِ مَحَارِمِ اللهِ وَ الْکَفِّ عَنْ اَذَی الْمُؤْمِنِ؛ هیچ خویشتنداریای سودمندتر از دوری از حرام و پرهیز از آزار مؤمنان نیست».[۵]
مسخره کردن دیگران
امام سجاد علیهالسلام:
گناهانی که باعث نزول عذاب میشوند، عبارتاند از: ستم کردن شخص از روی آگاهی، تجاوز به حقوق مردم و دست انداختن و مسخره کردن آنان.[۶]
[۱]. وسائل الشیعه، ج ۲۰، ص ۱۹۸ و ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، ص ۳۳۴؛ مَنْ فاکَهَ بِامْرَأَهٍ لا یَمْلِکُها حُبِسَ بِکُلِّ کَلِمَهٍ کَلَّمَها فِی الدُّنیا اَلْفَ عامٍ فِی النّار.
[۲]. کنزالعمال، ج ۱۶، ص ۷۱، ح ۴۳۹۷۹.
[۳]. تحف العقول، ترجمه صادق حسن زاده، ص ۵۶؛ خَصْلَتَانِ لَیسَ فَوْقَهُمَا مِنَ الشَّرِّ شَیءٌ الشِّرْکُ بِاللَّهِ وَ الضَّرُّ لِعِبَادِ اللَّه.
[۴] . تصنیف غررالحکم و درر الکلم، قم، ص۴۶۵.
[۵]. فقه الرضا علیهالسلام / ص ۳۵۶.
[۶]. معانی الأخبار، النص، ص: ۲۷۰؛ وَ الذُّنُوبُ الّتی تُنزِلُ النِّقَمَ عِصیانُ العارِفِ بِالبَغیِ وَ التَطاوُلُ عَلَی النّاسِ وَ الاِستِهزاءُ بِهِم وَ السُّخریَّهُ مِنهُم.