Take a fresh look at your lifestyle.

رفراندوم برای حجاب، آری یا خیر؟

0 1,082

ممکن است کسی بگوید: «چه کسی گفته طرفداران حجاب اکثریت‌اند؟ رفراندوم بگذاریم تا معلوم شود که بسیاری از مردم حجاب را نمی‌خواهند.»

مطالب مرتبط
۱ از ۱۱۶

در پاسخ به این سؤال توجه به چند نکته ضروری است.

۱. باید دید که چه کسانی بحث رفراندوم حجاب را مطرح می‌کنند؟! و آیا معقول است یا خیر؟! تابه‌حال هیچ گروهی از دین‌داران در هیچ دین و آیینی احکام و مسائل دینشان را به رفراندوم نگذاشته‌اند و به فکرشان ‌هم این موضوع خطور نکرده است، چراکه اساساً این کار عاقلانه نیست. تنها در یک صورت امکان دارد و آن‌هم زمانی است که آن افراد دیگر دین‌دار نباشند، لذا بحث رفراندوم از جانب کسانی مطرح می‌شود که از نظر دین و ایمان ضعیف هستند و ملتزم به احکام شریعت نیستند و یا اینکه اصلاً اعتقادی به دین اسلام ندارند، مثل بهاییان.

۲. ریشه و سرچشمه اصلی بحث رفراندوم حجاب، اغراض سیاسی است و هدف پرت کردن حواس مردم از مسائل اصلی و موردنیاز و به حاشیه راندن آن‌هاست، بنابراین اینکه با رفراندوم، مردم به حجاب رأی نمی‌دهند صرف ادعاست چراکه اساساً مشکل مردم حجاب نیست که بخواهند آن را رفراندوم بگذارند و واقعیت این است که تعداد بسیار کمی از مردم دغدغه و مسئله آن‌ها حجاب است که آن‌هم متأثر از جوسازی‌هایی است که به وجود آمده است؛ و بالفرض اگر برای حجاب رفراندوم هم برگزار شود مردم به حجاب رأی می‌دهند، حتی بسیاری از کسانی که بدحجاب هستند. چراکه آثار بی‌حجابی را می‌دانند.

۳. منطق بحث رفراندوم حجاب ایراد دارد و نه مشروع است و نه معقول و نه قانونی. چرا که همه پرسی مربوط به مواردی است که قانون درباره آن گویا و صریح نیست نه در مورد حجاب که حکمش در شرع و قانون بسیار روشن و دقیق است. از نظر شرعی درست است که انتخاب اصل دین اختیاری است اما انتخاب اجزاء و قوانین دین در اختیار بندگان نیست که بخواهند آن را به رأی بگذارند؛ به‌عبارت‌دیگر انسان یا باید زنگی زنگی باشد یا رومی رومی! و نمی‌شود بگوید که «نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَنَکفُرُ بِبَعْضٍ، به بخشی از دین ایمان دارم و به بخشی دیگر ایمان ندارم، بخشی از دین را قبول دارم و بخشی دیگر را قبول ندارم»[۱]

۴. ملت ایران قریب به‌اتفاق مسلمان هستند و انتخابشان نیز اسلام است که یکی از لوازم آن حجاب است و مهم‌ترین شاهد این ادعا رفراندوم ابتدای انقلاب است که به اسلام در قالب جمهوری اسلامی رأی دادند.

بنابراین مطرح کردن بحث رفراندوم حجاب نه معقول است و نه مشروع و در فرض برگزاری مردم به حجاب رأی خواهند داد.


[۱]. نساء ۱۵۰.

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به این نوشته

لطفا مطالب این وبسایت را با ذکر منبع و لینک مطلب منتشر کنید!

لینک کوتاه مطلب : https://nidamat.com/?p=34408

مطالب مرتبط
حمایت مالی از گناه شناسی

وَ جاهِدُوا بِأَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ؛ وجهاد کنید در راه خدا با اموال و جانهایتان (توبه 41)

عزیزانی که تمایل دارند در اجر اخروی تعالی اخلاقیات در جامعه، نشر و تبلیغ احادیث و معارف اهل بیت علیهم السلام و انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر، شریک باشند تقاضا میشود که ما را در پرداخت هزینه های جاری سایت گناه شناسی از قبیل هاست، پشتیبانی فنی ، تالیف و تولید پستها و… یاری فرمایند.

اشتراک ایمیلی در نظرات این پست
اطلاع از
جهت اطلاع از پاسخ دیدگاه، ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا نظر بدهید.x