Take a fresh look at your lifestyle.

لزوم پرهیز از مواضع تهمت و بسترهای ایجاد بدگمانی

0 424

اگر دیگران نسبت به برخی از ماها و یا رفتار ما نگاه منفی دارند و دچار بدگمانی می‌شوند، به سبب قرار گرفتن در محیط‌ها و یا موقعیت‌هایی است که این بدگمانی را ایجاد یا تقویت می‌کند. بنابراین، برای رهایی از چنین امری باید موقعیت‌ها را بسنجیم واز قرار گرفتن در مواضع تهمت خودداری کنیم و با پرهیز از این موقعیت‌ها، بدگمانی رااز دیگران دور سازیم. امام علی (علیه السلام) می‌فرماید: مَن وَقَّفَ نفسَهُ مَوقِفَ التُّهَمَهِ فلا یلُومَنَّ مَن أساءَ بهِ الظَّنَّ؛ هر که خود را در جایگاه تهمت و بد گمانی نهد، نباید کسی را سرزنش کند که به او گمان بد برده است. (الأمالی للصدوق: ص ۳۸۰، حدیث ۴۸۳.)

آن حضرت (علیه السلام) در جایی دیگر می‌فرماید: هرکه به جاهای بد آمد و شد کند، متهم می‌شود و هر که خود را در معرض تهمت قرار دهد، نباید کسی را که به او گمان بد برده است، سرزنش کند. (کنز الفوائد: ج ۲، ص ۱۸۲.)

رفع بدگمانی

صفیه می گوید: پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و سلّم در مسجد معتکف بودند. من نزد ایشان رفتم و با ایشان سخن گفتم. چون شب شد، برگشتم. پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و سلّم برخاستند و همراهم آمدند. دو مرد از انصار به پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و سلّم برخورد کردند، سپس سلام کردند و گذشتند.
پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و سلّم آن ها را صدا زدند و فرمودند: این زن صفیه دختر حیی [همسر من ]است.
عرض کردند: ای رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله و سلّم! آیا ما به تو جز خوبی، گمان دیگری می بریم؟
پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و سلّم فرمودند: شیطان مانند خون در بدن آدمی جاری است. ترسیدم که گمان بدی به دلتان راه یابد. (راه روشن، ج ۵، ص ۹۵.)

منبع: کیهان و غدیر

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به این نوشته

لطفا مطالب این وبسایت را با ذکر منبع و لینک مطلب منتشر کنید!

لینک کوتاه مطلب : https://nidamat.com/?p=36662

مطالب مرتبط
حمایت مالی از گناه شناسی

وَ جاهِدُوا بِأَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ؛ وجهاد کنید در راه خدا با اموال و جانهایتان (توبه 41)

عزیزانی که تمایل دارند در اجر اخروی تعالی اخلاقیات در جامعه، نشر و تبلیغ احادیث و معارف اهل بیت علیهم السلام و انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر، شریک باشند تقاضا میشود که ما را در پرداخت هزینه های جاری سایت گناه شناسی از قبیل هاست، پشتیبانی فنی ، تالیف و تولید پستها و… یاری فرمایند.

اشتراک ایمیلی در نظرات این پست
اطلاع از
جهت اطلاع از پاسخ دیدگاه، ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا نظر بدهید.x