Take a fresh look at your lifestyle.

مجازات تارک حج

0 1,127

%d9%85%d8%ac%d8%a7%d8%b2%d8%a7%d8%aa-%d8%aa%d8%a7%d8%b1%d9%83-%d8%ad%d8%acحضرت امام صادق علیه السّلام :

من سوف الحج حتى یموت بعثه اللّه یوم القیمه یهودیا او نصرانیا. (وسائل الشیعه ج  ٨  ص  ٢١ ) .

«کسى که بمیرد و حج واجب را بجا نیاورد (درحالى‌که مانعى نداشته باشد) ، پس میمیرد درحالى‌که جزء یهود و نصارا است» . و در روایت دیگر مى‌فرماید: «در قیامت جزء یهود و نصارا محشور مى‌شود»

داستان ذیل را حضرت آیت الله العظمى میلانى (ره ) درباره این موضوع نقل کرده است .

دو برادر سید تبریزى بودند که یکى از آن دو، روحانى و دیگرى بازارى بود. هر دو مستطیع شدند و امکان تشرف به مکه برایشان فراهم شد. برادر بازارى گفت : «به خواست خدا امسال باید برویم خانه خدا را زیارت کنیم » اما دیگرى گفت : «من امسال آمادگى و فرصت ندارم ، از سوى دیگر محرم نزدیک است و من به مجالس متعددى دعوت شده ام ، شما برو ان شاءالله من هم سال آینده مى روم ».

برادر کاسب اصرار کرد، آیه و حدیث خواند اما اثرى نبخشید، به همین جهت خودش رفت و برادر روحانى او پس از چند ماه از دنیا رفت و حج به گردنش ماند. برادر کاسب نسبت به او بسیار تاءسف خورد و همواره در این اندیشه بود که آیا او گرفتار عذاب است یا اینکه مورد بخشایش قرار گرفته است ؟

یک شب او را در خواب دید که در باغ زیبایى با وضعیت مطلوب و پسندیده اى زندگى مى کند و به برادرش گفت : «نگران من نباش ، زیرا من از نجات یافتگان هستم ».

پرسید: چطور مورد لطف قرار گرفتى ؟

پاسخ داد: پس از مرگ ، مرا پاى حساب بردند و به جرم ترک فریضه حج در یک نقطه تاریک و وحشتناک و بدبو زندانى ساختند و دچار کیفر کردار شدم . زیر فشار عذاب طاقت فرسا، دست توسل به سوى مادرم حضرت فاطمه (علیها السلام ) گشودم و گفتم : مادر جان ! درست است که من فریضه اى را ترک نموده ام ، اما من عمرى از حسین عزیزت سخن گفته ام ، شما مرا نجات بدهید. و پس از این توسل خالصانه در زندان گشوده شده و گفتند: مادرت فاطمه (علیها السلام ) تو را خواسته است . مرا نزد مادرم بردند و او از امیر مؤمنان (علیه السلام ) درخواست کرد که مرا ببخشاید و نجاتم را از خدا بخواهد. اما امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمود: دختر گرامى پیامبر! ایشان بارها روى منبر به مردم گفته است که اگر کسى فریضه حج را در صورت امکان و توان ترک کند، به هنگام مرگ به او گفته مى شود: یهودى یا نصرانى یا مجوسى بمیر! اکنون او خودش ترک کرده است ! من چه کنم ؟!

مادرم فرمود: راهى براى نجات او بیابید.

امیرالمؤمنین على (علیه السلام) فرمود: تنها یک راه به نظر مى رسد که خدا او را ببخشاید و آن این است که از فرزندت مهدى (علیه السلام) بخواهى امسال به نیابت از او حج کند و مادرم چنین کرد و فرزندش مهدى (علیه السلام) پذیرفت و من نجات یافتم ، و آن گاه مرا به این باغ زیبا و پر طراوت آوردند.

عنایات حضرت مهدى به علما و طلاب ، ص ۳۶۹.

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به این نوشته

لطفا مطالب این وبسایت را با ذکر منبع و لینک مطلب منتشر کنید!

لینک کوتاه مطلب : https://nidamat.com/?p=3819

مطالب مرتبط
حمایت مالی از گناه شناسی

وَ جاهِدُوا بِأَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ؛ وجهاد کنید در راه خدا با اموال و جانهایتان (توبه 41)

عزیزانی که تمایل دارند در اجر اخروی تعالی اخلاقیات در جامعه، نشر و تبلیغ احادیث و معارف اهل بیت علیهم السلام و انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر، شریک باشند تقاضا میشود که ما را در پرداخت هزینه های جاری سایت گناه شناسی از قبیل هاست، پشتیبانی فنی ، تالیف و تولید پستها و… یاری فرمایند.

اشتراک ایمیلی در نظرات این پست
اطلاع از
جهت اطلاع از پاسخ دیدگاه، ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا نظر بدهید.x