Take a fresh look at your lifestyle.

مبارزه با گناهان، جهاد اعظم

0 832

مبارزه با گناهان، جهاد اعظم

جهاد در راه خدا یکی از ارزشمندترین عمل ها نزد پروردگار است که شرافت مسلمانان و تداوم اسلام به آن بستگی دارد اما این حقیقت را هم باید دانست که جهاد دارای اقسام گوناگون است.

از امام حسین علیه ‏السلام‏ درباره جهاد سؤال شد که: آیا سنّت (مستحب) است یا فریضه (واجب)؟

حضرت فرمودند:

« الجِهادُ عَلى أربَعَهِ أوجُهٍ: فَجِهادانِ فَرضٌ، وجِهادٌ سُنَّهٌ لا یُقامُ إلّا مَعَ فَرضٍ، وجِهادٌ سُنَّهٌ.
فَأَمّا أحَدُ الفَرضَینِ؛ فَجِهادُ الرَّجُلِ نَفسَهُ عَنِ مَعاصِی اللّهِ، وهُوَ مِن أعظَمِ الجِهادِ. ومُجاهَدَهُ الَّذینَ یَلونَکُم مِنَ الکُفّارِ فَرضٌ.
وأمَّا الجِهادُ الَّذی هُوَ سُنَّهٌ لا یُقامُ إلّا مَعَ فَرضٍ؛ فَإِنَّ مُجاهَدَهَ العَدُوِّ فَرضٌ عَلى جَمیعِ الامَّهِ؛ لَو تَرَکُوا الجِهادَ لَأَتاهُمُ العَذابُ، وهذا هُوَ مِن عَذابِ الامَّهِ، وهُوَ سُنَّهٌ عَلَى الإِمامِ وَحدَهُ أن یَأتِیَ العَدُوَّ مَعَ الامَّهِ فَیُجاهِدَهُم.
وأمَّا الجِهادُ الَّذی هُوَ سُنَّهٌ؛ فَکُلُّ سُنَّهٍ أقامَهَا الرَّجُلُ وجاهَدَ فی إقامَتِها وبُلوغِها وإحیائِها فَالعَمَلُ وَالسَّعیُ فیها مِن أفضَلِ الأَعمالِ؛ لِأَنَّها إحیاءُ سُنَّهٍ، وقَد قالَ رَسولُ اللّهِ صلى ‏الله ‏علیه ‏ و آله: «مَن سَنَّ سُنَّهً حَسَنَهً فَلَهُ أجرُها وأجرُ مَن عَمِلَ بِها إلى یَومِ القِیامَهِ مِن غَیرِ أن یَنقُصَ مِن اجورِهِم شَیئا.»

«جهاد بر چهار قسم می باشد، دو قسم آن واجب و [دو قسم دیگر] یکی مستحب است که بدون واجب قوام نمی یابد و دیگری مستحب است:

۱- یکی از دو جهاد واجب، مبارزه انسان با نفس خویش در ترک گناهان است که از بزرگترین نوع جهاد خواهد بود.

جهاد اکبر

۲- و جهاد با کافرانی که بر ضد شما برخواستند.

۳- جهادی که مستحب است و برپا نمی شود جز با جهاد واجب، آن جهاد با دشمنان است که بر جمیع مسلمانان واجب است، اگر آن را ترک کنند عذاب الهی آنان را فرا خواهد گرفت، این همان عذابی است که دامن گیر امت اسلام می شود. و این جهاد بر امام مستحب است و آن زمانی است که [دشمن تهاجم کند پس] در کنار مردم با دشمن بجنگد.

۴- و آن جهادی که مستحب است، هر گاه مسلمان سنتی [از سول خدا صلی الله علیه و آله یا اسلام] را بر پا دارد و تلاش کند و زحمت بکشد در همگانی شدن و زنده ماندن آن، پس عمل او، و تلاش او از بهترین اعمال است; زیرا زنده کردن سنت اسلامی است. که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود:

هر کس سنت نیکوئی را پایه ریزی کند پاداش آن و پاداش هر کس به آن عمل کند تا روز قیامت به این شخص داده خواهد شد. بدون این که از اجر کسانی که آن را انجام می دهند چیزی کاسته شود.

منبع:

 حکمت نامه امام حسین (ع)، ج‏۱، ص: ۴۵۰

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به این نوشته

لطفا مطالب این وبسایت را با ذکر منبع و لینک مطلب منتشر کنید!

لینک کوتاه مطلب : https://nidamat.com/?p=646

مطالب مرتبط
حمایت مالی از گناه شناسی

وَ جاهِدُوا بِأَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ؛ وجهاد کنید در راه خدا با اموال و جانهایتان (توبه 41)

عزیزانی که تمایل دارند در اجر اخروی تعالی اخلاقیات در جامعه، نشر و تبلیغ احادیث و معارف اهل بیت علیهم السلام و انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر، شریک باشند تقاضا میشود که ما را در پرداخت هزینه های جاری سایت گناه شناسی از قبیل هاست، پشتیبانی فنی ، تالیف و تولید پستها و… یاری فرمایند.

اشتراک ایمیلی در نظرات این پست
اطلاع از
جهت اطلاع از پاسخ دیدگاه، ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا نظر بدهید.x