Take a fresh look at your lifestyle.

چند سؤال و جواب کوتاه در مورد زنا

0 597

۱.      فرق بین زنا و ازدواج موقت

۲.      حکمت حرمت زنا

۳.      بیان صریح حرمت زنا و بیان تدریجی حرمت شراب در اسلام !

۴.      آیا در صورت باطل بودن عقد موقت  زنا صورت گرفته!؟

۵.      توبه از زنا

فرق بین زنا و ازدواج موقت

برای من توجیه کنید که فرق بین زنا و ازدواج موقت چیست آیا فقط به اینکه یک جمله را ذکر کنید زن ومرد به یکدیگر حلال می شوند؟

متعه(صیغه ) با زنا فرق دارد. چون در زنا نه عده ای وجود دارد و نه از نظر شرعی طرفین حقی بر گردن هم دارند و نیز اگر فرزندی از زنا متولد شد حرام زاده است و ارث نیز نمی برد. ولی متعه در حقیقت یک نوع ازدواج محدود است و دارای ضوابط و حقوق مشخص شده برای زوجین است . هم چنین در زمان عقد و یا عده ، زن حق هیچ گونه مباشرتی یا ازدواج با شخص دیگر ندارد. پس ازدواج موقت مانند ازدواج دائم دارای عده – تعیین مهریه – اجرای عقد و صیغه – اذن پدر در صورت باکره بودن و بسیاری از شرایط دیگر است و حکم فرزندان متولد از این ازدواج نیز کاملا مشخص است فقط در زمان محدود می باشد.
در مورد اجرای صیغه عقد; با قصد انشاء و توجه به معانی کلمات عقد، طرفین می توانند صیغه عقد را اجرا نمایند.
در مورد سؤال دوم شما که آیا با یک جمله زن و مرد با هم حلال می شوند در جواب می گوییم. بلی, در صورتی که شرایط موجود باشد و با قصد ازدواج موقت صیغه آن خوانده شود با هم حلال می شوند و این حکم تعبدی است که از طرف شارع مقدس این حلیت حاصل می شود. در سایر نظام های حقوقی نیز همین اعتبارات که در قالب عقود و ایقاعات و قرادادها صورت می پذیرد  منشا اثر است.

 حکمت حرمت زنا

علت حرمت زنا چیست؟

حرمت زنا حکمت های فراوانی دارد  از جمله:

  •  جلوگیری از اختلاط نطفه ها در جهت مشخص بودن انتساب هر فرد به پدر و مادر حقیقی خویش
  •  جلوگیری از گسترش بیماری های مقاربتی که در حال حاضر نیز از معضلات بزرگ اجتماعی است (ایدز و ده ها بیماری دیگر(
  •  تضمین سلامت خانواده و روابط جنسی
  •  جلوگیری از سوء ظن ها و تأمین اعتماد متقابل در خانواده
  • جلوگیری از گسترش هوس بازی ها و شهوت رانی های بی حد و مرز در جامعه.

 بیان صریح حرمت زنا و بیان تدریجی حرمت شراب

چرا در قرآن حرمت زنا به طور صراحت، ولی حکم حرمت شراب به تدریج بیان شده است ؟

شراب و زنا با یکدیگر کاملا متفاوتند، زیرا زنا در عهد جاهلی عملی ناپسند شمرده می شد و مرتکبان آن مورد ملامت بودند، ولی شراب این چنین نبود. بنابراین زمینه فکری و روانی برای تحریم زنا وجود داشته ، ولی برای شراب وجود نداشته . از سوی دیگر قباحت و زشتی زنا بالاتر از شرب خمر است و این اقتضا وجود داشت که از آغاز حرمت آن اعلام گردد.
نکته دیگر آن که مشروبات دارای آثار اقتصادی نسبتا وسیعی بود که بایستی برای تغییر و جایگزینی آن تمهیداتی فراهم می شد; از همین رو به تدریج و در سال سوم هجری تحریم آن اعلام شد. پذیرش این امر نیز اصلی قابل توجه است که در این زمینه بایستی به آن توجه داشت . جا دارد برای درک دوگونگی پذیرش اجتماعی زنا و شراب به برخورد اعشی شاعر معروف آن زمان توجه کنید. وی پس از آن که با برخی تعالیم آسمانی پیامبر(صلی الله علیه و آله) آشنا شد، بسیار شیفته ئ اسلام گردید و اشعار زیبایی در مدح پیامبر(صلی الله علیه و آله) و آئین نو او سرود، ولی وقتی تصمیم گرفت اسلام آورد، به او گفتند: در این آیین شراب و زنا حرام است . وی که مردی زن باره و شراب خوار بود، گفت مرا دیگر به زنان کاری نیست ، ولی یک سال دیگر شراب می نوشم و بعد مسلمان می شوم . او به شرابخواری ادامه داد تا جان سپرد، پیش از آن که اسلام آورد. جالب است توجه داشته باشید این گونه برخورد در زمانی صورت گرفته که سیر تدریجی یاد شده انجام شده بود.

آیا در صورت باطل بودن عقد موقت  زنا صورت گرفته!؟

زن و مردی صیغه موقّت جاری می کنند و بعد از آمیزش متوجه می شوند که عقدشان به جهتی باطل بوده است   آیا این کار آنان در حکم زنا است و بچه به دنیا آمده نامشروع است؟

همه مراجع: با توجه به اینکه به مسأله آگاه نبوده اند, عملشان زنا نبوده و بچه نیز حلال زاده است و اگر بخواهند به زندگی موقّت ادامه دهند, باید دوباره صیغه عقد را جاری کنند. [۱]

توبه از زنا

اگر کسی  خدای ناکرده مرتکب گناهانی چون لواط و زنا شده باشد چگونه باید توبه کند؟

اگر کسی مرتکب گناهی شود ولی پشیمان شده و به درگاه خداوند حقیقتا توبه نماید خداوند توبه او را می پذیرد. توبه راستین از گناهان آن است کهواقعا قصد بازگشت به آن گناه را نداشته باشد. خداوند متعال بارها در قرآن مجید وعده غفران به تائبان داده است و حتی گناهکاران را فرمان به مأیوس نشدن از رحمت خویش داده است. چنان چه در آیه ۵۳ سوره زمر می فرماید: به آن بندگانم که در گناه کردن بر نفس خویش اسراف کرده اند بگو هرگز از رحمت بی منتهای خدا ناامید مباشید البته خداوند همه گناهان شما را خواهد بخشید که او خدایی بسیار آمرزنده و مهربان است. همچنین می توان آیات ۱۳۵آل عمران و۴۸ نسا را به دقت ملاحظه نمایید. البته در مواردی که عملی نیاز به قضا یا پرداخت کفاره و امثال آن دارد, باید به این وظایف نیز عمل شود.

برای توبه از لواط وزنا ، همین مقدار که میان خود و خدا توبه کند کافی است مگر اینکه صدمه بدنی پیش آید ویا شکایتی انجام بپذیرد.

 


[۱] . مکارم, استفتاءات, ج ۲, س ۱۰۱۲   نوری, استفتاءات, ج ۲, س ۶۳۴   وحید, منهاج الصالحین, ج ۳, عقد المتعه و م ۱۳۷۵ و ۱۳۷۶   سیستانی, منهاج الصالحین, ج ۳, م ۲۳۳ و ۹۲   تبریزی, منهاج الصالحین, ج ۲, عقد المتعه و م ۱۳۷۵ و ۱۳۷۶   امام, تحریر الوسیله, ج ۲, النکاح المنقطع, م ۵ و النسب, م ۲   صافی, هدایه العباد, ج ۲, النکاح المنقطع, م ۵ و النسب, م ۲ و دفتر: خامنه ای, بهجت و فاضل.

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به این نوشته

لطفا مطالب این وبسایت را با ذکر منبع و لینک مطلب منتشر کنید!

لینک کوتاه مطلب : https://nidamat.com/?p=70

مطالب مرتبط
حمایت مالی از گناه شناسی

وَ جاهِدُوا بِأَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ؛ وجهاد کنید در راه خدا با اموال و جانهایتان (توبه 41)

عزیزانی که تمایل دارند در اجر اخروی تعالی اخلاقیات در جامعه، نشر و تبلیغ احادیث و معارف اهل بیت علیهم السلام و انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر، شریک باشند تقاضا میشود که ما را در پرداخت هزینه های جاری سایت گناه شناسی از قبیل هاست، پشتیبانی فنی ، تالیف و تولید پستها و… یاری فرمایند.

اشتراک ایمیلی در نظرات این پست
اطلاع از
جهت اطلاع از پاسخ دیدگاه، ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا نظر بدهید.x