Take a fresh look at your lifestyle.

هر وقت شطرنج یا شراب دیدید بر یزید لعن کنید !!

0 2,461
 هر وقت شطرنج یا شراب دیدید بر یزید لعن کنید !!
شطرنج و شراب چه ربطی به امام حسین(علیه السلام) دارند؟؟؟؟

جوابی از امام رضا (علیه السلام) :

لمّا حُمِلَ رأسُ الحُسینِ بنِ علیٍّ علیهما السلام إلَى الشّامِ أمَرَ یَزیدُ لَعَنَهُ اللّهُ فَوُضِعَ و نُصِبَت علَیهِ مائدَهٌ فَأقبَلَ هُو لَعَنَهُ اللّهُ و أصحابُهُ یَأکُلُونَ و یَشرَبُونَ الفُقّاعَ، فلمّا فَرَغُوا أمَرَ بالرأسِ فَوُضِعَ فی طَستٍ تحتَ سَرِیرِهِ، و بُسِطَ علَیهِ رُقعَهُ الشَّطرَنجِ، و جَلَسَ یَزیدُ علَیهِ اللَّعنَهُ یَلعَبُ بالشَّطرَنجِ و یَذکُرُ الحُسَینَ و أباهُ و جَدَّهُ صلواتُ اللّهِ علَیهِم، و یَستَهزئُ بِذِکرِهِم، فَمَتى قَمَرَ صاحِبهُ تَناوَلَ الفُقّاعَ فَشَرِبَهُ ثلاثَ مَرّاتٍ، ثُمّ صَبَّ فَضلَتَهُ على ما یَلی الطَّستَ مِن الأرضِ.
فَمَن کانَ مِن شیعَتِنا فَلْیَتَوَرَّعْ عن شُربِ الفُقّاعِ و اللَّعبِ بالشَّطرَنجِ.
وَ مَنْ نَظَرَ إِلَى الْفُقَّاعِ أَوْ إِلَى الشِّطْرَنْجِ فَلْیَذْکُرِ الْحُسَیْنَ ع وَ لْیَلْعَنْ یَزِیدَ وَ آلَ زِیَادٍ یَمْحُو اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِذَلِکَ ذُنُوبَهُ وَ لَوْ کَانَتْ بِعَدَدِ النُّجُومِ.[۱]

«هنگامى که سر حسین بن على علیهما السلام را به شام بردند، یزید، که خدایش لعنت کند، دستور داد آن را در مجلسش گذاشتند و سفره انداختند. آن ملعون با اطرافیان خود شروع به خوردن غذا و نوشیدن شراب کردند و خوردن که تمام شد، دستور داد سر را میان تشتى زیر تختش گذاشتند و روى تخت، تخته شطرنج را پهن کرد و یزید ملعون به شطرنج بازى نشست و مرتب نام حسین و پدر و جدّ او صلوات اللّه علیهم را مى‏ برد و با تمسخر از آنان یاد مى‏ کرد و هر گاه از رقیب خود مى ‏برد، شراب بر مى ‏داشت و سه بار مى ‏نوشید و آن گاه باقیمانده آن را کنار تشت روى زمین مى‏ریخت. پس،

هر کس که شیعه ماست، باید از شراب خوارى و شطرنج بازى دورى کند.
و هر کس در وقت نظر کردن بر شطرنج یا شراب به یاد این وضعیت حضرت امام حسین (علیه السلام) بیفتد و لعنت کند یزید و آل یزید را ، حق تعالی گناهان او را بیامرزد هر چند به عدد ستارگان باشد. »

نظر :  بر اساس این حدیث کسانی که می گویند: «ما عاشق سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (علیه السلام) هستیم و جانمان را فدای آقا می کنیم» لازم است که اگر شطرنج بازی می­کنند یا به مجالس شطرنج و شراب می­روند یا به دیگران آموزش می­دهند، باید از این کار خود داری کنند و اگر کسانی را دیدند که چنین فعلی را انجام می­دهند آنان را نهی از منکر کنند.

ولو اینکه مرجع تقلیدشان بر اساس مبنای خاص فقهی که دارد فتوا به جواز شطرنج داده باشد.

که البته در بخش موضوع شطرنج ثابت کرده ایم که چنین فتوائی وجود ندارد، و مراجع عظام تقلید فتوای فرضی داده و حکم کلی را بیان کرده اند و برداشت جواز شطرنج، برداشت مکلفین است.

بازنشر
اختصاصی گناه شناسی

تاریخ انتشار دوشنبه, ۲۸ بهمن ۱۳۹۲


[۱] . دانش نامه امام حسین (ع) بر پایه قرآن و حدیث    ج‏۸    ۳۴    به نقل از عیون أخبار الرِّضا: ۲/ ۲۲/ ۵۰.

و روضه المتقین فی شرح من لا یحضره الفقیه (ط – القدیمه)، ج‏۱۳، ص: ۲۷۴

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به این نوشته

لطفا مطالب این وبسایت را با ذکر منبع و لینک مطلب منتشر کنید!

لینک کوتاه مطلب : https://nidamat.com/?p=99

مطالب مرتبط
حمایت مالی از گناه شناسی

وَ جاهِدُوا بِأَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ؛ وجهاد کنید در راه خدا با اموال و جانهایتان (توبه 41)

عزیزانی که تمایل دارند در اجر اخروی تعالی اخلاقیات در جامعه، نشر و تبلیغ احادیث و معارف اهل بیت علیهم السلام و انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر، شریک باشند تقاضا میشود که ما را در پرداخت هزینه های جاری سایت گناه شناسی از قبیل هاست، پشتیبانی فنی ، تالیف و تولید پستها و… یاری فرمایند.

اشتراک ایمیلی در نظرات این پست
اطلاع از
جهت اطلاع از پاسخ دیدگاه، ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا نظر بدهید.x