احادیثی درباره نگهداری از سگ در خانه

3 ۴,۴۸۰

 D986DAAFD987D8AFD8A7D8B1DB8C D8B3DAAF D8AFD8B1 D985D986D8B2D984 1 احادیثی درباره نگهداری از سگ در خانه

کراهت شدید نگهداری سگ در منزل

کراهت نماز خواندن در خانه ای که سگ باشد

عدم ورود ملائکه به خانه ای که در آن سگ باشد

کم شدن ثواب اعمال کسی که در خانه سگ دارد

جواز نگهداری سگ شکاری و سگ گلّه با شرائط خاص

 

مساله نجس بودن سگ، غیر از حرمت نگهداری از آن است. نگهداری از سگ برای کسانی که استفاده عقلایی از آن ندارند، کراهت شدید دارد؛ و در روایات، امری ناپسند دانسته شده است.[1] بنابراین نگهداری سگ برای نگهبانی و شکار، و سگی که امروزه مورد استفاده پلیس و نیروهای امداد می باشد، مکروه نیست. (البته این به معنای عدم نجاست این سگ ها نمی باشد.)

در بعضی از روایات آمده است که خانه ای که در آن سگ است، ملائکه وارد نمی شوند. این کراهت سبب می شود که حتی نماز خواندن در چنین خانه ای مکروه باشد.[2] ما در اینجا به بیان برخی از روایاتی که به نحوی بر کراهت نگهداری سگ در خانه اشاره دارند، می پردازیم:

کراهت شدید نگهداری سگ در منزل

1- عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ(ع): قَالَ یُکْرَهُ أَنْ یَکُونَ فِی دَارِ الرَّجُلِ الْمُسْلِمِ الْکَلْبُ.[3]

امام صادق(ع) فرمود: ناپسند است در خانه مرد مسلمان سگ باشد.

 

کراهت نماز خواندن در خانه ای که سگ باشد

2- وَ قَالَ الصَّادِقُ(ع): لَا تُصَلِّ فِی دَارٍ فِیهَا کَلْبٌ إِلَّا أَنْ یَکُونَ کَلْبَ صَیْدٍ، وَ أَغْلَقْتَ دُونَهُ بَاباً، فَلَا بَأْسَ، وَ إِنَّ الْمَلَائِکَه لَا تَدْخُلُ بَیْتاً فِیهِ کَلْبٌ وَ لَا بَیْتاً فِیهِ تَمَاثِیلُ وَ لَا بَیْتاً فِیهِ بَوْلٌ مَجْمُوعٌ فِی آنِیَه.[4]

امام صادق(ع) فرمود: نماز مگذار در خانه ای که در آن سگ است مگر اینکه سگ صید باشد، و دربی برویش بسته شود ، در این صورت اشکالی ندارد …

عدم ورود ملائکه به خانه ای که در آن سگ باشد

3- قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص): إِنَّ جَبْرَئِیلَ أَتَانِی فَقَالَ إِنَّا مَعْشَرَ الْمَلَائِکَه لَا نَدْخُلُ بَیْتاً فِیهِ کَلْبٌ وَ لَا تِمْثَالُ جَسَدٍ وَ لَا إِنَاءٌ یُبَالُ فِیه‏.[5]

پیامبر اسلام(ص) فرمود: همانا جبرئیل بر من وارد شد و گفت: ما ملائکه بر خانه ای که در آن سگ و مجسمه و ظرفی که در آن ادرار می کنند، وجود دارد، داخل نمی شویم.

4- عَن أَبِی رَافِع قَالَ: جَاءَ جِبرَئِیل إِلَى النَبِی(ص) فَاستَأذَن عَلَیهِ- فَأذن لَهُ، فأبطأ، فأخذ رِدَاءَه فَخرجَ- فَقَالَ: قَد أذنا لَکَ- قَالَ: أَجل وَ لَکنا لا ندخل بَیتَاً فیه کَلب و لا صوره- فَنظروا فإذا فِی بَعضِ بُیُوتِهِم جرو-.[6]

از ابى رافع نقل‏ کرده‏اند که گفت: جبرئیل بر رسول خدا(ص) نازل شد، و اجازه ورود خواست، رسول خدا(ص) به وى اجازه داد، اما جبرئیل وارد نشد، ناگزیر رسول خدا(ص) رداى خود را گرفت و بیرون شد و فرمود: ما به تو اجازه ورود دادیم؟ جبرئیل گفت: بله، و لیکن ما فرشتگان به خانه‏اى که در آن سگ و یا مجسمه باشد داخل نمى‏شویم. رسول خدا(ص)- که گویا تا آن لحظه از وجود سگ در خانه خبر نداشت- نظر کرد و دید که در بعضى از مرافق خانه ایشان توله سگى وارد شده.[7]

کم شدن ثواب اعمال کسی که در خانه سگ دارد

5- عَنْ زُرَارَه عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ(ع) قَالَ: مَا مِنْ أَحَدٍ یَتَّخِذُ کَلْباً إِلَّا نَقَصَ فِی کُلِّ یَوْمٍ مِنْ عَمَلِ صَاحِبِهِ قِیرَاطٌ.[8]

زراره از امام صادق(ع) نقل می کند: کسی سگی را نگهداری نمی کند مگر اینکه هر روز از عمل او کاسته می شود.

جواز نگهداری سگ شکاری و سگ گلّه با شرائط خاص

6- قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ(ع): لَا خَیْرَ فِی الْکَلْبِ‏ إِلَّا کَلْبَ الصَّیْدِ أَوْ کَلْبَ مَاشِیَه.[9]

امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: خیری در نگهداری سگ نیست، به جز سگ شکاری و سگ گلّه.

7- عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ(ع) قَالَ: لَا تُمْسِکْ کَلْبَ الصَّیْدِ فِی الدَّارِ إِلَّا أَنْ یَکُونَ بَیْنَکَ وَ بَیْنَهُ بَابٌ.[10]

امام صادق(ع) فرمود: سگ شکاری را در خانه‌ات نگهداری مکن مگر اینکه بین تو و او دربی باشد.(محل زندگی او جدا باشد)

نتیجه:

از مجموع روایات استفاده می شود که نگهداری سگهای مفید مثل سگ نگهبان، با وجود اینکه کراهت ندارد،[11] امّا بهتر است محل زندگی او جدای از محل زندگی انسان باشد، بگونه ای که حداقل بینشان دربی فاصله شود. یعنی خانه‌ای جداگانه برای سگ ساخته شود.

و اگر در برخی روایات از نگهداری سگهای مفید هم نهی شده، در صورتی است که محل زندگی او جدا نباشد. اما نگهداری سگهای دیگر ـ غیر از سگ شکاری و سگ نگهبان و هر سگی که برای کارهای عقلایی بکار گرفته می شود ـ کراهت داشته و ناپسند است.

البته با توجه به مساله نجاست سگ، این حکم معقول به نظر می آید و دستورات دین نسبت به دوری از نجاسات مؤیّد آنست. هرچند اسلام برای رفاه انسان، نگهداری سگهای مفید را مکروه نمی داند.

 


[1] . معارف و معاریف، سید مصطفی حسینی دشتی، واژه سگ.

[2] . مرحوم علامه حلّی در کتاب منتهی می فرماید: نماز خواندن در خانه ای که در آن سگ باشد، کراهت دارد. (بحارالانوار، ج ۶۲، ص ۵۳. ـ توضیح المسائل مراجع، ج۱، مسئله ۱۰۵.)

[3] . بحار الأنوار الجامعه لدرر أخبار الأئمه الأطهار، ج‏۶۲، ص۵۰ ـ وسائل‏الشیعه، ج ۱۱ ،ص۵۳۰.

[4] . من لا یحضره الفقیه، ج‏۱ ، ۲۴۶ ، باب المواضع التی تجوز الصلاه فیها و المواضع التی لا تجوز فیها ….. ص۲۴۰.

[5] . الکافی، ج‏۳ ، ۳۹۳، باب الصلاه فی الکعبه و فوقها و فی البیع و الکنائس و المواضع التی تکره الصلاه فیها ….. ص ۳۸۷.‏ الکافی، ج‏۳ ، ۳۹۵، باب الصلاه فی ثوب واحد و المرأه فی کم تصلی و صلاه العراه و التوشح ….. ص۳۹۳ـ بحار الأنوار الجامعه لدرر أخبار الأئمه الأطهار ،ج‏۵۶، ۱۷۷، باب ۲۳ حقیقه الملائکه و صفاتهم و شؤونهم و أطوارهم ….. ص۱۴۴.

[6] . المیزان فی تفسیر القرآن، علامه طباطبایی، ج‏۵، ص ۲۰۹.

[7] . ترجمه المیزان، علامه طباطبایی، ج‏۵، ص۳۳۶و۳۳۷.

[8] . بحار الأنوار الجامعه لدرر أخبار الأئمه الأطهار، ج‏۶۲، ص۵۰.

[9] . بحار الأنوار الجامعه لدرر أخبار الأئمه الأطهار، ج‏۶۲، ص ۵۳ ـ وسائل‏الشیعه، ج ۱۱ ،ص۵۳۰.

[10] . بحار الأنوار الجامعه لدرر أخبار الأئمه الأطهار، ج‏۶۲، ص ۵۳.

[11] . مفتاح الکرامه ۸/۸۵ ـ کتاب المکاسب ۱/ ۱۹۷ ـ جواهر الکلام ۲۲/۱۳۸.

لینک کوتاه مطلب: http://nidamat.com/e8O5a
حمایت مالی از گناه شناسی

بسم الله الرحمن الرحیم

وَ جاهِدُوا بِأَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ؛ وجهاد کنید در راه خدا با اموال و جانهایتان (توبه 41)

عزیزانی که تمایل دارند در اجر اخروی تعالی اخلاقیات در جامعه، نشر و تبلیغ احادیث و معارف اهل بیت علیهم السلام و انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر، شریک باشند تقاضا میشود که ما را در پرداخت هزینه های جاری سایت گناه شناسی از قبیل هاست، پشتیبانی فنی ، تالیف و تولید پستها و… یاری فرمایند.

نظر شما درباره این پست چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × 5 =

۳ نظرات
  1. بشارت می گوید

    با سلام . اگر خدا بخواهد معنی استفاده عقلایی که میدانید چیست ؟ این است کلام خدا که هیچ موجودی عبث و بیهوده خلق نشده است و شما با استفاده از ایاتی که صحت انها مشخص نیست کلام خدا رو نقض می کنید ( اگر میخواهید چیزی رو پخش کنید لطفا فقط از کتاب خدا و اون هم بدون ترجمه که هر ترجمه ای معانی متفاوتی داره که بیشترشون اشتباه هستش و موجب جهل میشه ).
    باید خدمت شما عرض شود که حتی اگر از باب استفاده عقلایی بخواهید در نظر بگیرید مردم بی عقل نیستن یک موجودی رو بیهوده بیارن براش پول خرج کنن. یا استفاده عاطفی دارن ( به عنوان دوست که تنها نباشن ) ، یا جنبه تربیتی داره ( مسولیت پذیری و … ) ، یا شکار، یا حیوانی رو میبینن که احتیاج به رسیدگی داره و از پس خودش برنمیاد و ….
    خدا انسان رو اشرف مخلوقات کرد که محبت و عشقش رو به همه ی موجودات نشون بده و نه اینکه خودش رو خاص بدونه به خودش مغرور شه. این هستش که اشرف مخلوقات انسانه ولی هر انسانی اشرف مخلوقات نیست ( این خیلی سخته ). من صحت این مسئله رو نمی دونم در چه حدی هست ولی اگه اشتباه نکنم پیامبر دیده بودن سگ ولگردی تشنه هستش با لنگه کفش خودشون بهش اب دادن نگفتن نجسه…!
    اگر بخوبی با خودتون فکر کنید معنی اینکه خدا هیچ چیزی رو بیهوده خلق نکرده رو متوجه خواهید شد. اگه بخواهیم در این باره صحبت کنیم به درازا می کشه و ممکنه زبان یکدیگرو بدرستی متوجه نشیم و سو برداشت بشه. فقط کلام اخر اینکه بدون پافشاری به چیزی که دیگران در مغزتان فرو نموده اند کمی فکر کنید انوقت همین حیوانی که کوچک میشماریدش ممکنه شمارو واقعا به خدا برسونه ، به یک ایمان واقعی نه فقط تقلید کور کورانه از نیاکان…
    موفق باشین و امیدوارم به امید خدا این صحبت ها ذره ای در همه اشخاصی که این پیامو میخونن اثر کنه …

    1. سید محمد علوی زاده می گوید

      سلام علیکم
      خداوند هیچ موجودی را بیهوده نیافریده و این هیچ ربطی به حکم نجاست سگ و سایر احکام مربوط به آن ندارد
      کی گفته یا کجا نوشته شده که نجس بودن سگ یا حرمت نگهداری و خرید و فروش غیر از سگهای مجاز مساوی هست با بیهوده بودن آفرینش سگ؟؟؟!!!!

    2. احسان می گوید

      سگ به خودی خود موجود بد و پلیدی نیست، چرا که اساساً خداوند حکیم هیچ موجود پلیدی خلق نمی‌نماید، هر موجودی در کارگاه هستی جایگاه و بالتبع فایده‌هایی برای کل نظام هستی دارد. منتهی باید این فایده‌ها درست و به جا استفاده شود. زهر و سموم اغلب حیوانات گزنده، مملو از فایده [به ویژه در دارو سازی است]، اما دلیل نیست که کسی در خانه‌اش مار و عقرب و زنبور نگه‌دارد.
      در سگ نیز خصلت‌های خوبی وجود دارد که گاه آدمی برای رسیدن به آنها باید بسیار تلاش کند، مثل این که سگ بسیار شاکر است – سگ صاحب و ولی‌نعمت خود را حتی اگر یک بار به او غذا داده باشد، پس از سال‌ها می‌شناسد – سگ امانتداری می‌کند و حتی اگر گرسنه باشد، شکار را به صاحبش بر می‌گرداند – سگ برای حفظ منافع صاحبش جان خود را به خطر می‌اندازد – سگ اگر در اوج گرسنگی هم باشد، سر و صدا و بی‌آبرویی به راه نمی‌انداز و …
      اما
      الف- در این که از نظر شرعی و فقهی سگ «نجس» است جای تردیدی نیست و این که از نظر علمی انواع و اقسام بیماری‌ها، باکتری‌ها و … برای سگ به اثبات رسیده است نیز روشن است. چنان چه در روایات آمده است:
      «انّ الله تعالى لم یخلق خلقاً أنجس من الکلب – خداوند هیج مخلوقی را نجس تر از سگ نیافرید» (وسائل الشیعه، ج‏۱، ص: ۲۲۰ روایت ۵۶۰ و همان ج‏۱، ص: ۲۲۸ روایت ۵۷۸ )‌؛
      از نظر علمی نیز ابتلای سگ به انواع بیماری‌های زونوتیک (Zoonotic)، یعنی آن دسته از بیماری‌های حیوانات که قابل انتقال به انسان هستند به اثبات رسیده است و تحقیقات علمی نشان داده است که ۱۰ درصد از افرادی که در خانه سگ دارند دارای زنجیره‌‌های باکتریایی “‌E coli” هستند که هم در حیوان و هم در صاحب آن مشاهده شده است.
      ب- نجاست، یعنی «پلیدی» که سبب ضرورت اجتناب و دوری می‌گردد. اما وقتی گفته می‌شود چیزی نجس است، معنایش این نیست که هر گونه ارتباطی با آن اشکال شرعی دارد. چنان چه خون، ادرار، مدفوع، الکل طبیعی و برخی از الکل‌های صنعتی که مایه بوده و مست کننده هستند نیز نجس است. لذا نگه‌داشتن سگ در خانه، فی نفسه حرام نیست، بلکه به لحاظ عقلی، علمی و شرعی، کار درستی نیست و مورد نکوهش می‌باشد.
      ج – انسان به لحاظ روحی و روانی زود «انس» می‌گیرد و شاید یکی از دلایل اسم «انسان» همین «انس» گرفتن سریع او می‌باشد. انسان به خداوند متعال نیز «انس» می‌گیرد و او را «انیس» خود می‌نامد و در دعا عرض می‌نماید (یا مونس کل وحید – ای نزدیک و انس گرفته با هر تنهایی) – و به محیط زندگی (حتی اگر زندان باشد) نیز انس می‌گیرد – به اطرافیان و لباس و کفش خود نیز انس می‌گیرد و بدیهی است که به وقت درک و احساس انس متقابل، این اُنسش تشدید می‌گردد.
      از مرغ و خروس و انواع پرندگان گرفته تا چهارپایانی چون گربه، الاغ و اسب، هیچ کدام انس متقابل را مانند سگ بروز نمی‌دهند و حیف انسان است که با حیوان و آن هم سگ که نجس است، رابطه «انیس و مونسی» داشته باشد و طبعاً او را از فضایل به دور می‌سازد.

      حال حیف مقام و منزلت و نیز عقل و شعور انسان نیست که با «سگ»، با تمامی نجاستش (پلیدی‌هایش) انس بگیرد؟! و…

      به طور کلی نیز دقت شود که خانه، جای زندگی اعضای خانواده است، نه دیگران، چه رسد به حیوانات و از جمله سگ.