حکم وضعی و تکلیفی لواط
عمل شنیع لواط از بزرگ ترین گناهان است که خداوند در قرآن، خبر از عذاب و هلاکت قوم لوط به علت ابتلا به این گناه، را داده است.[۱]
این عمل دارای دوگونه آثار است:
۱- آثار تکلیفی یعنی این که این عمل حرام و گناه بزرگی است و برای آن، مجازات و حدود سنگینی از جمله قتل و اعدام تعیین شده است.[۲] اما اگر قبل از این که این گناه در محکمه ثابت شود فرد گناهکار بین خود و خدای خود واقعاً توبه کند مسلماً خداوند توبۀ حقیقی او را قبول می کند.
۲- آثار وضعی: لواط آثار وضعی خاصی (مثل حرمت ازدواج فرد لواط کننده با دختر و خواهر و مادر فردی که با او لواط انجام داده است) را به دنبال دارد که حتی با توبۀ حقیقی آن آثار بر طرف نخواهد شد.[۳]
نظر بعضی از مراجع تقلید این است که این حکم در صورتی است که لواط کننده بالغ باشد اما اگر لواط کننده بالغ نباشد چنین اثری ندارد. اما در این حکم فرقی نیست پسرى که لواط داده بالغ باشد یا نباشد. در حدیث آمده: «حُرْمَهُ الدُّبُرِ أَعْظَمُ مِنْ حُرْمَهِ الْفَرْج»؛ یعنى لواط بدتر است از زنا.[۴]
[۱]. هود، ۸۲٫
[۲]. امام خمینى، توضیح المسائل ( محشّى)، محقق و مصحح، بنى هاشمى خمینى، سید محمد حسین، دفتر انتشارات اسلامى،ج۲، ص ۸۱۸، قم، چاپ هشتم، ۱۴۲۴ق.
[۳] .برگرفته از نمایه: منظور از لواط، سؤال ۲۸۲۹
[۴]. فیض کاشانى، محمد محسن ابن شاه مرتضى، رسائل فیض کاشانى، محقق/ مصحح، جعفرى، بهراد، ج-۲رساله-۹، ص ۵۰، ناشر، مدرسه عالى شهید مطهرى، چاپ اول، تهران، ۱۴۲۹ه ق: آثار وضعی لواط، سؤال۱۶۴۷ (سایت: ۱۶۵۷).