Take a fresh look at your lifestyle.

کسانى که همه موجودات، برایشان استغفار می کنند

0 539

بسم الله الرحمن الرحیم

فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إِنَّهُ کَانَ غَفَّارًا (سوره :نوح آیه :۱۰)

پس گفتم که از پروردگار خود طلب آمرزش کنید که او همواره بسیار آمرزنده است!

یکی از راه های نجات از گناه و اثرات آن استغفار است و هر کسی که قصد توبه دارد برای رسیدن به مطلوب خود باید استغفار کند، اما برخی از افراد هستند که دیگران برایشان استغفار می کنند، برخی انبیاء، برخی ملائک و برخی همه موجودات!

در این پست به ۵ گروه از کسانی که همه موجودات برایشان استغفار می کنند، اشاره میکنیم:

۱.جوینده دانش

۲.عالم به مسائل دینی

۳.آموزگار خوبى‏ها

۴.مؤذّن

۵.کسى که سیزده روز از ماه شعبان را روزه بگیرد

۱.جوینده دانش‏

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله: إنَّ طالِبَ العِلمِ لَیَستَغفِرُ لَهُ کُلُّ شَی‏ءٍ، حَتّى حیتانُ البَحرِ، وهَوامُّ الأَرضِ، وسِباعُ البَرِّ وأنعامُهُ؛ فَاطلُبُوا العِلمَ فَإِنَّهُ السَّبَبُ بَینَکُم وبَینَ اللّهِ عز و جل.

 همه موجودات، حتّى ماهیان دریا و خزندگان زمین و دَرندگان و دام‏ها، براى جوینده دانش، آمرزش مى‏طلبند. پس دانش بجویید، زیرا دانش، رشته پیوند میان شما و خداى عز و جل است.

 

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله: مَن سَلَکَ طَریقا یَطلُبُ فیهِ عِلما، سَلَکَ اللّهُ بِهِ طَریقا إلَى الجَنَّهِ، وإنَّ المَلائِکَهَ لَتَضَعُ أجنِحَتَها لِطالِبِ العِلمِ رِضا بِهِ، وإنَّهُ یَستَغفِرُ لِطالِبِ العِلمِ مَن فِی السَّماءِ ومَن فِی الأَرضِ حَتَّى الحوتُ فِی البَحرِ.

 هر کس راهى را در جستجوى دانشى بپیماید، خداوند، او را در راهى به سوى بهشت مى‏برَد. فرشتگان، بال‏هاى خود را با خشنودى براى جوینده دانش، مى‏گسترند، و اهل آسمان و زمین، حتّى ماهیان دریا، براى جوینده دانش، آمرزش مى‏طلبند.

 

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله: مَن أحَبَّ أن یَنظُرَ إلى عُتَقاءِ اللّهِ مِنَ النّارِ، فَلیَنظُر إلَى المُتَعَلِّمینَ، فَوَالَّذی نَفسی بِیَدِهِ، ما مِن مُتَعَلِّمٍ یَختَلِفُ إلى بابِ العالِمِ، إلّا کَتَبَ اللّهُ لَهُ بِکُلِّ قَدَمٍ عِبادَهَ سَنَهٍ، وبَنَى اللّهُ لَهُ بِکُلِّ قَدَمٍ مَدینَهً فِی الجَنَّهِ، ویَمشی عَلَى الأَرضِ وهِیَ تَستَغفِرُ لَهُ، ویُمسی ویُصبِحُ مَغفورا لَهُ، وشَهِدَتِ المَلائِکَهُ أنَّهُم عُتَقاءُ اللّهِ مِنَ النّارِ.

 هر کس دوست دارد آزاد کرده شدگانِ خدا از آتش را ببیند، به علم‏آموزان بنگرد. سوگند به آن که جانم در دست اوست، هیچ علم آموزى نیست که به خانه عالم آمد و شد کند، مگر آن که خداوند براى هر قدمش عبادت یک سال را مى‏نویسد و براى هر قدمش، شهرى در بهشت براى او مى‏سازد و زمینى که بر آن راه مى‏رود، برایش آمرزش مى‏طلبد، و روز را در حالى به شب مى‏رساند و شب را به روز که آمرزیده است، و فرشتگان، گواهى مى‏دهند که اینان، آزاد شدگان خدا از آتش‏اند.

۲.عالمى به مسائل دینی که به علم خویش، عمل کند

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله: صاحِبُ العِلمِ یَستَغفِرُ لَهُ کُلُّ شَی‏ءٍ، حَتَّى الحوتُ فِی البَحرِ.

 هر موجودى، حتّى ماهى دریا، براى دانشمند،[۱] آمرزش مى‏طلبد.

 

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله: العُلَماءُ وَرَثَهُ الأَنبِیاءِ، یُحِبُّهُم أهلُ السَّماءِ، ویَستَغفِرُ لَهُمُ الحیتانُ فِی البَحرِ إذا ماتوا، إلى یَومِ القِیامَهِ.  

دانشمندان [دینى‏] وارثان پیامبران‏اند. آسمانیان، آنان را دوست دارند و هرگاه بمیرند، ماهیان دریا تا روز قیامت، برایشان آمرزش مى‏طلبند.

 

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله: عُلَماءُ هذِهِ الامَّهِ رَجُلانِ: رَجُلٌ آتاهُ اللّهُ عِلما، فَبَذَلَهُ لِلنّاسِ ولَم یَأخُذ عَلَیهِ طَمَعا ، ولَم یَشتَرِ بِهِ ثَمَنا، فَذلِکَ تَستَغفِرُ لَهُ حیتانُ البَحرِ، ودَوابُّ البَرِّ، وَالطَّیرُ فی جَوِّ السَّماءِ، ویَقدَمُ عَلَى اللّهِ سَیِّدا شَریفا، حَتّى یُرافِقَ المُرسَلینَ.ورَجُلٌ آتاهُ اللّهُ عِلما فَبَخِلَ بِهِ عَن عِبادِ اللّهِ، وأخَذَ عَلَیهِ طَمَعا، وَاشتَرى بِهِ‏ ثَمَنا، فَذاکَ یُلجَمُ یَومَ القِیامَهِ بِلِجامٍ مِن نارٍ، ویُنادی مُنادٍ: هذَا الَّذی آتاهُ اللّهُ عِلما فَبَخِلَ بِهِ عَن عِبادِ اللّهِ، وأخَذَ عَلَیهِ طَمَعا، وَاشتَرى بِهِ ثَمَنا، وکَذلِکَ حَتّى یُفرَغَ مِنَ الحِسابِ.

دانشمندان این امّت، دو دسته‏اند:

یکى مردى که خداوند، به او دانشى داده است و او، آن را به مردم مى‏بخشد و براى آن، مزدى نمى‏ستانَد و آن را به بهایى نمى‏فروشد. براى چنین عالمى، ماهیان دریا و چارپایانِ خشکى و مرغان آسمان، آمرزش مى‏طلبند، و با آقایى و بزرگوارى، بر خداوند وارد مى‏شود تا آن که با پیامبران مُرسَل، همنشین مى‏گردد.و

دوم، مردى است که خداوند، به او دانشى داده است و او، آن را از بندگان‏خدا دریغ مى‏کند و براى آن، مزد مى‏گیرد و آن را به بها مى‏فروشد. بر چنین کسى در روز قیامت، لگامى از آتش زده مى‏شود و آواز دهنده‏اى، آواز مى‏دهد که: این، کسى است که خدا به او دانشى بخشید و او، آن را از بندگان خدا، دریغ ورزید و براى [آموختن‏] آن، مزد ستاند و آن را به پول فروخت، و پیوسته چنین مى‏گوید تا آن گاه که حسابرسى او به پایان برسد.

۳.آموزگار خوبى ‏ها

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله: إنَّ مُعَلِّمَ الخَیرِ یَستَغفِرُ لَهُ دَوابُّ الأَرضِ، وحیتانُ البَحرِ، وکُلُّ ذی روحٍ فِی الهَواءِ، وجَمیعُ أهلِ السَّماءِ وَالأَرضِ.  

براى آموزگار خوبى‏ها، جانوران زمین و ماهیان دریا و هر جاندارى در هوا، و همه اهل آسمان و زمین، آمرزش مى‏طلبند.

۴.مؤذّن‏

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله: یَغفِرُ اللّهُ لِلمُؤَذِّنِ مُنتَهى أذانِهِ، ویَستَغفِرُ لَهُ کُلُّ رَطبٍ ویابِسٍ سَمِعَ صَوتَهُ.

 خداوند، مؤذّن را به مقدارِ بلندى صداى اذانش مى‏آمرزد[۲] و هرتَر و خشکى که صداى او را بشنود، برایش آمرزش مى‏طلبد.

۵.کسى که سیزده روز از ماه شعبان را روزه بگیرد

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله: مَن صامَ ثَلاثَهَ عَشَرَ یَوما مِن شَعبانَ، استَغفَرَت لَهُ مَلائِکَهُ سَبعِ سَماواتٍ، ومَن صامَ أربَعَهَ عَشَرَ یَوما مِن شَعبانَ، الهِمَتِ الدَّوابُّ وَالسِّباعُ حَتَّى الحیتانُ فِی البُحورِ أن یَستَغفِروا لَهُ.

 هر کس سیزده روز از شعبان را روزه بگیرد، فرشتگان هفت آسمان، برایش آمرزش مى‏طلبند، و هر کس چهارده روز از شعبان را روزه بگیرد، به چارپایان و درندگان و حتّى ماهیان دریاها، الهام مى‏شود که براى او آمرزش بطلبند.

 

منبع: نهج الذکر، ج‏۴، ص: ۲۴۰

 


[۱] . با عنایت به روایات دیگر، مقصود از این روایت پس از آن، عالِم عامل است، نه مطلقِ عالم.

[۲] . احتمال دارد به این معنا باشد که هر مقدار صداى اذان مؤذّن بلندتر باشد، آمرزش بیشترى شامل حال او مى‏شود.

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به این نوشته

لطفا مطالب این وبسایت را با ذکر منبع و لینک مطلب منتشر کنید!

لینک کوتاه مطلب : https://nidamat.com/?p=530

مطالب مرتبط
حمایت مالی از گناه شناسی

وَ جاهِدُوا بِأَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ؛ وجهاد کنید در راه خدا با اموال و جانهایتان (توبه 41)

عزیزانی که تمایل دارند در اجر اخروی تعالی اخلاقیات در جامعه، نشر و تبلیغ احادیث و معارف اهل بیت علیهم السلام و انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر، شریک باشند تقاضا میشود که ما را در پرداخت هزینه های جاری سایت گناه شناسی از قبیل هاست، پشتیبانی فنی ، تالیف و تولید پستها و… یاری فرمایند.

اشتراک ایمیلی در نظرات این پست
اطلاع از
جهت اطلاع از پاسخ دیدگاه، ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا نظر بدهید.x