احکام ربا
پرسش۱ : اینجانب مبلغی پول به عنوان قرض الحسنه به شخصی دادهام و مقرر شده او با این پول کار کرده و ۳۰ درصد از سود حاصله را به من بدهد. به علت سختی حساب برای ایشان مقرر شد ایشان علی الحساب ماهانه ۳۰ هزار تومان به من بدهند و سر سال دو طرف در ما بقی سود مصالحه و صرف نظر کنند آیا این عمل ربا نیست؟
پاسخ: ربا است.
پرسش۲ : اگر شخصی بخواهد وسیلهای را به صورت اقساط بخرد آیا سودی که فروشنده در هر ماه از خریدار میگیرد حالت نزول دارد یا خیر؟
پاسخ: اگراقساط آن گرانتر فروخته شود حالت نزول ندارد وحلال است.
پرسش۳ : آیا بیمه نمودن ماشین به صورت اقساطی در ازای دادن پول بیشتر امری ربوی محسوب میشود؟
پاسخ: ربا نیست و اشکال ندارد.
پرسش۴: آیا معاوضه ۱۰ کیلو برنج درجه ۳ با قیمت ۱۰۰ تومان با ۱کیلو برنج درجه یک با قیمت ۱۰۰۰ تومان حکم ربا دارد؟
پاسخ: ربا است.
پرسش۵: حکم ربا خواری و ربا گیر چیست؟
پاسخ: ربا خواری به چه صورت باشد گناه کبیره و مستوجب عقاب دنیوی و اخروی است.
پرسش۶: کارمند بانکی یا مؤسسهای، بخشی از کار روزانهاش مربوط به امور قرض ربوی یا فعل حرام دیگر است. اصل عمل و اخذ اجرت در برابر آنچه حکمی دارد؟
پاسخ: کار مربوط به معاملات ربوی حرام و اجرت در مقابل آن نیز حرام است و مالک نمیشود.
پرسش۷: کارمند بانکی یا مؤسسهای، بخشی از کار روزانهاش مربوط به امور قرض ربوی یا فعل حرام دیگر است. اصل عمل و اخذ اجرت در برابر آنچه حکمی دارد؟
پاسخ: کار مربوط به معاملات ربوی حرام و اجرت در مقابل آن نیز حرام است و مالک نمیشود.
پرسش۸: چون گرفتار نزول میباشم و طبق نص قرآن کریم اعلام جنگ با خدا نمودهام آیا نماز و روزه اینجانب صحیح میباشد و اگر صحیح است قول خداوند نسبت به اعلام جنگ چه مفهومی دارد.
پاسخ: اگر نماز و روزه واجد شرائط معتبر باشد صحیح است و منافاتی با اعلام جنگ از سوی خدا ندارد و نتیجه این است که اگر توبه کنید قضای این اعمال لازم نیست و البته همین جنگ با کسی است که نزول بخورد نه آنکه میدهد.
پرسش۹: شخصی را میشناسم که از مردم پول بصورت ربا دریافت میکرده و سود انرا به طرف حسابهایش پرداخت مینموده است. متاسفانه این شخص که مرد مسلمانی هم هست به واسطه این کار مبلغ سنگینی ورشکست شده است و بقول خودش زندگیم به خاک سیاه نشسته است. پس از توبه و گذشت مدت زمانی به دوستان و خیرین رو آورد و از آنها بصورت قرض الحسنه دریافت میکند تا با این پولها مبلغی از بدهیهایش را پرداخت کند (به هر ربا خواری حدودا یک سوم پرداخت میکند). سوال من اینست که با توجه به رقم بالای بدهی این فرد و رقم پایین قرض الحسنهای که دریافت میکند حکم این کار و برخورد این آقا با رباخواران چگونه است؟
پاسخ: با فرض اضطرار گناهی بر او نیست.
پرسش۱۰: اینکه میگویند از بانک کافر میشود ربا گرفت پس مراد از بانک کافر چه بانکی است اگر چنانچه مراد از آن بانکی باشد که تمام مشترکین آن کافر باشند که در هیچ جا چنین چیزی وجود ندارد.
پاسخ: یعنی مالک و سهامداران بانک غیر مسلمان باشند.
پرسش۱۱: خواهشمند است در رابطه با سود سپرده بانکها (کوتاه مدت – بلند مدت) اعلام نظر بفرمائید؟
پاسخ: اگر بر اساس عقود شرعی باشد حلال است.
پرسش۱۲: درصورت پرداخت وام قرض الحسنه به صورتی که مقداری از سپرده شخص تا اتمام اقساط نزد صندوق جهت استفاده دیگر اعضا باقی بماند از نظر شرعی چه حکمی دارد همچنین کارمزدی که بابت این امر در یافت میگردد؟ از نظر شرعی چه حکمی دارد؟
پاسخ: سپردن به شرط قرض گرفتن و قرض دادن به شرط سپردن و همچنین گرفتن کارمزد ربا و حرام است.
پرسش۱۳: در مورد پس انداز در بانک به خاطر جبران ارزش پول در مقابل اخذ سود نظر آیهالله سیستانی چیست؟ وآیا اگر صرف اخذ سود، پولی را در بانک گذاشتیم اخذ سود آنجایز است یا خیر؟
پاسخ: چنانچه طبق معامله شرعیه مثل مضاربه با رعایت شرائط آن باشد گرفتن سود جایز است و در غیر این صورت شرط سود نکنید و هر چه به شما دادند نصف آن را به فقیر متدین صدقه داده ونصف دیگر را تملک کنید.
پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سیستانی حفظه الله