Take a fresh look at your lifestyle.

آیا تأکید بر مسئله حجاب در جامعه، حساسیت‌ها را به مسائل جنسی افزایش می‌دهد؟

0 427

چند پاسخ به یک شبهه در مورد حجاب

بحث حجاب و رعایت پوشش الهی، مورد هجمه زیادی واقع شده است. از آن جایی که معمولاً همه شبهه‌های مسئله حجاب، هماهنگی مفهومی و خاستگاه مشترکی دارند، عیار بازشناسی معارف حق از باطل ضرورت دارد. در این نوشتار به طرح کلی این شبهات و تردیدها پرداخته، با نگاهی به آموزه‌های دینی، سعی می‌کنیم پاسخ‌های مناسبی ارائه دهیم. یادمان باشد: امروزه بیش‌تر انگیزه‌های مخالف حجاب، حاصل تسلط نداشتن بر مفاهیم دینی است نه عدم پذیرش!

اشکال:

تأکید بر مسئله حجاب در جامعه، حساسیت‌ها را به مسائل جنسی افزایش می‌دهد.

پاسخ

اول: حجاب برای حفظ تعادل در مسائل جنسی است.

دوم: پوشش و حجاب به دلیل این‌که نقش اساسی در متعادل کردن غریزه خودنمایی و تبرج زن دارد، عامل مهمی برای کنترل بخش بزرگی از پریشانی‌ها و دغدغه‌های فکری زن به شمار می‌آید؛ زیرا آزادی زن در خودآرایی و به نمایش گذاشتن جلوه‌های زنانه در بین جامعه، باعث افراط در تجمل و توجه به زیبایی‌های ظاهری می‌شود که این توجه افراطی، می‌تواند بروز اختلال‌های روانی را در زن در پی داشته باشد.[۱]

سوم: با نگاهی به اجتماع و رویدادهای آن، متوجه می‌شوید زنانی که پوشش نامناسب دارند، بیش‌تر مورد آزار و اذیت واقع می‌شوند. به‌واقع، بدپوششی آن‌ها چراغ سبز و علامتی است برای آن‌ها که به دنبال هوس‌رانی هستند. طبق آمار، ۹۸ درصد زنانی که مورد آزار خیابانی قرار می‌گیرند، بدحجاب هستند.[۲]

چهارم: جوامع غربی که بر اساس نظریات دانشمندان خود، آزادی جنسی را پی گرفتند و برداشتن غیرت، حیا و عفاف را راه حل مشکلات تشخیص دادند، امروزه گرفتار انواع و اقسام معضلات و ناهنجاری‌های گوناگون اجتماعی مانند خودفروشی، فرزندان نامشروع، بیماری‌های واگیردار جنسی، بالا رفتن سطح استانداردهای جنسی و… شده‌اند. به‌واقع، برداشتن قیود و هنجارهای دینی و اخلاقی میان زن و مرد است که جامعه را میدان عرضه و تقاضای افراطی و شدید جنسی می‌کند، نه رعایت پوشش اسلامی که موجب تفکیک فضای جامعه و خانواده می‌گردد، پوشش اسلامی کمک می‌کند که روابط محبت آمیز و جنسی در کانون عاطفی خانواده و کار و تلاش شایسته در اجتماع پویا و بانشاط صورت گیرد؛ بنابراین می‌شود گفت که حجاب، خطّ قرمز خانه و جامعه است.

پنجم: در طبیعت انسانی، از نظر خواسته‌های روحی، محدودیت در کار نیست. انسان از لحاظ روحی طالب بی‌نهایت آفریده شده است. وقتی هم که خواسته‌های روحی در مسیر مادیات قرار گیرد، به هیچ حدی متوقف نمی‌شود. رسیدن به هر مرحله‌ای میل و طلب مرحله دیگر را در او به وجود می‌آورد. اشتباه کرده‌اند کسانی که طغیان نفس امّاره و احساسات شهوانی را تنها معلول محرومیت‌ها و عقده‌های ناشی از محرومیت‌ها دانسته‌اند. همان‌طور که محرومیت‌ها سبب طغیان و شعله‌ور شدن شهوات می‌گردد، پیروی و اطاعت و تسلیم مطلق شدن نیز سبب طغیان و شعله‌ور شدن آتش شهوات می‌گردد. امثال فروید، آن طرف سکه را خوانده و از این طرف سکه غافل مانده‌اند.

ششم: ناصحان و عارفان ما بدین نکته پی برده بودند. در ادبیات فارسی و عربی زیاد بدین نکته اشاره شده است. سعدی می‌گوید:

فرشته خوی شود آدمی ز کم خوردن

وگر خورد چو بهائم، بیفتد او چو جماد

مراد هر که برآری مطیع امر تو گشت

خلاف نفس که فرمان دهد چو یافت مراد

«بوصیری مصری» در قصیده معروف «بُرده» که از شاهکارهای ادبیات اسلامی و در مدح رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) است و ضمناً پند و اندرزهایی هم دارد، می‌گوید:

النَّفْسُ کَالطَّفْلِ انْ تُهمِلْهُ شَبَّ عَلی حُبِّ الرِّضاعِ وَ انْ تَفْطِمْهُ ینْفَطِمُ

یعنی نفس همچون طفلی است که به شیر خوردن علاقه‌مند است؛ اگر او را به حال خود بگذاری با همین میل باقی می‌ماند و روزبه‌روز ریشه‌دارتر می‌شود و اگر او را از شیر بگیری به ترک شیرخوردن خو می‌گیرد.[۳]

هفتم: آن چه مورد تأکید اسلام است، ارضای غریزه جنسی در حد نیاز طبیعی و از راه دستور زیبای ازدواج و جلوگیری از تحریک بی‌مورد و بی‌ضابطه آن است که رعایت پوشش اسلامی نقش به‌سزایی در این زمینه دارد.

هشتم: مقام معظم رهبری می‌فرمایند: «یکی از مشکلات زنان در دنیای غرب بخصوص در کشور ایالات متحده آمریکا، همین است که مردان با تکیه به‌زورمندی خودشان، به عفّتِ زن، تعدی و تجاوز می‌کنند. آمار منتشر شده از سوی مقامات رسمی خود آمریکا را من دیدم که یکی مربوط به دادگستری آمریکا و یکی هم مربوط به یک مقام دیگری بود. آمارها واقعاً وحشت انگیز است. در هر شش ثانیه، یک تجاوز به عنف در کشور آمریکا صورت می‌گیرد! ببینید چه قدر مسئله عفت مهم است و وقتی بی‌اعتنایی کردند، قضیه به کجا می‌رسد.»[۴]

نهم: بی‌تردید تأکید بر مسئله حجاب و رعایت پوشش اسلامی، نه تنها حساسیت‌ها را نسبت به مسائل جنسی افزایش نمی‌دهد، بلکه کمک و راه‌نمایی می‌کند تا نیازهای جنسی و عاطفی در محیط خانواده – که زن و شوهر، عهده‌دار آن هستند – تأمین شود. به‌واقع حجاب، جامعه را آماده فعالیت و نقش آفرینی‌های سالم و اجتماعی زن و مرد می‌کند.


پی نوشت ها:

[۱]. عباس رجبی، حجاب و نقش آن در سلامت روان، ص ۱۲۰ و ۱۲۱

[۲]. هفته نامه پرتو سخن، ش ۵۷۸، ص ۹

[۳]. مرتضی مطهری، مجموعه آثار، ج ۱۹، ص ۴۵۹ و ۴۶۰

[۴]. مقام معظم رهبری، سخنرانی در همایش بزرگ خواهران در ورزشگاه آزادی به مناسبت جشن میلاد کوثر، ۳۰ مهر ۱۳۷۶.

منبع: نشریه پرتو سخن

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به این نوشته

لطفا مطالب این وبسایت را با ذکر منبع و لینک مطلب منتشر کنید!

لینک کوتاه مطلب : https://nidamat.com/?p=32562

مطالب مرتبط
حمایت مالی از گناه شناسی

وَ جاهِدُوا بِأَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ؛ وجهاد کنید در راه خدا با اموال و جانهایتان (توبه 41)

عزیزانی که تمایل دارند در اجر اخروی تعالی اخلاقیات در جامعه، نشر و تبلیغ احادیث و معارف اهل بیت علیهم السلام و انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر، شریک باشند تقاضا میشود که ما را در پرداخت هزینه های جاری سایت گناه شناسی از قبیل هاست، پشتیبانی فنی ، تالیف و تولید پستها و… یاری فرمایند.

اشتراک ایمیلی در نظرات این پست
اطلاع از
جهت اطلاع از پاسخ دیدگاه، ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا نظر بدهید.x