لباس تقوی همان عفاف است
امام محمد باقر علیهالسلام در تفسیر آیه «و لِباسُ التَّقْوی ذلِک خَیرٌ؛ لباس تقوی مایه خیر و نیکی است» میفرماید: لباسِ تقوا، عفاف و پاکدامنی است؛ زیرا شخص پاکدامن، اگر لباسی هم در تن نداشته باشد، بدیهایش آشکار نخواهد شد، ولی انسان فاجر و آلودهدامن، هرچند بدنش پوشیده از لباس باشد، اما عیبهایش آشکار است.[۱]
الإمامُ الباقرُ علیه السلام فی تَفسیرِ الآیهِ: … و أمّا لِباسُ التَّقوی فالعَفافُ؛ لأنّ العَفیفَ لا تَبدو لَه عَورَهٌ و إن کانَ عارِیا مِن الثِّیابِ و الفاجِرُ بادِی العَورَهِ و إن کانَ کاسِیا مِن الثِّیابِ، یقولُ: «و لِباسُ التَّقْوی ذلِک خَیرٌ» یقولُ: العَفافُ خَیرٌ.
هر چه هوا سردتر شد باید لباس ضخیمتری پوشیده شود تا سرما بر تن اثر نگذارد لذا هر چه جامعه فاسدتر شد لباس تقوا یا همان عفت هم باید ضخیمتر شود تا نفس انسان در برابر فساد جامعه نفوذناپذیر باشد.
[۱].بحار الأنوار الجامعه لدرر أخبار الأئمه الأطهار، ج۶۸، ص: ۲۷۲