Take a fresh look at your lifestyle.

آیت الله مکارم شیرازی: اسراف سبب تاخیر ازدواج جوانان شده است

0 985

 اسرافبه گزارش گناه شناسی به نقل از خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله مکارم شیرازی شامگاه دوشنبه در بیست و هشتمین برنامه چشمه معرفت که از شبکه دوم سیما پخش شد، با اشاره به آیات قرآن مبنی بر اینکه اسراف کاران اهل دوزخ هستند، اظهار داشتند: اسراف کاران در دنیا هم در آتش هستند و آرامش ندارند.

ایشان با تاکید بر اینکه کسی که اسراف می کند روح آرامی ندارد، تصریح کردند:  زندگی، منزل و غذای برخی افراد ساده است اما روح آرامی دارند در حالی که اسرافکار هیچ گاه خواب آرامی ندارد و دائم در فکر چک، قیمت دلار و مسائل دیگری است که آرامش را از او می گیرد.

این مرجع تقلید در ادامه، اسراف را یکی از موانع ازدواج جوانان عنوان کردند و گفتند: امروز بسیاری از جوانان در سن ازدواج هستند اما ازدواج تبدیل به گردنه صعب العبوری برای آنها شده که به آسانی نمی توانند از آن عبور کنند.

*شرایط برخی افراد برای ازدواج مملو از اوهام است

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با ابراز تاسف از اینکه اسراف از مرحله خواستگاری آغاز و تا پایان ادامه دارد، تصریح کردند: متاسفانه در خواستگاری ها شرایط خاص یا سنگینی برای دختر و پسر گذاشته می شود؛ بنده فراموش نمی کنم کسی که می گفت با دختری ازدواج می کنم که قد، سواد و اموال پدر او بیشتر از من نباشد؛ اذهان برخی افراد در خواستگاری مملو از اوهام و خیالات باطل است.

ایشان با بیان اینکه برخی از دوران خواستگاری به دنبال برتری جویی هستند، گفتند:  همچنین برخی از همان آغاز خواستگاری توجه می کنند که فرد خواستگار با چه ماشینی می آید که اگر مدل بالا باشد به گونه دیگری حساب و رفتار کنند.

*اسراف در جهیزیه

ایشان با اشاره به اسراف در جهیزیه برخی دختران، ابراز داشتند: بعضی از افراد از ما استفتاء می کنند که در جهیزیه ما، وسایلی وجود دارد که تا پایان عمر هم نیاز به آنها نداریم و بر این اساس آیا خمس به آنها تعلق می گیرد یا خیر؛ چه ضرورتی دارد جهیزیه های سنگینی برای دختر و پسر جوانی که می خواهند ازدواج کنند، تهیه شود که تا پایان عمر هم نیاز به آنها ندارند.

*مهریه بالا مسیر طلاق را هموار می کند

این مرجع تقلید، همچنین به مهریه های سنگین و عجیب برخی زوج های جوان اشاره داشتند و گفتند: برخی به سن تاریخ تولد دختر، سکه برای مهریه تعیین می کنند و پسر جوان هم که داغ است این مسئله را قبول می کند اما فردا اختلافاتی پیش می آید که براساس عندالمطالبه بودن، مهریه را به اجرا می گذارند.

*پرداخت مهریه براساس استطاعت باشد

حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزودند: ما تاکید کردیم که در عقدنامه نوشته شود «عندالقدره و الاستطاعه»؛ یعنی هر زمانی که توانایی دارند مهریه را پرداخت کنند چرا که اگر مهریه «عندالمطالبه» باشد و دختر هم مهریه را طلب کند، باید مهریه پرداخت شود.

ایشان تصریح کردند: در گذشته می گفتند مهریه بالا جلوی طلاق را می گیرد اما امروز باید گفت مهریه بالا راه طلاق را باز می کند چرا که دختر می تواند از مهریه بالا استفاده کند.

*کسی برای عدم پرداخت مهریه نباید زندانی شود

ایشان با تاکید بر اینکه کسی نباید برای عدم توانایی در پرداخت مهریه به زندان برود، ابراز داشتند: نباید برای این گونه امور، جوانان را زندان کرد چرا که براساس نظر اسلام نباید کسی که توانایی ندارد را زندانی کرد؛ زندانی برای کسی است که توانایی پرداخت بدهی را دارد ولی امتناع می کند؛ اما اگر نداشته باشد گفته می شود که «معسر» است.

این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه مهریه بالا سبب بدبختی می شود، افزودند: گاهی در گذشته، افراد را به دلیل عدم توانایی در پرداخت مهریه زندانی می کردند اما شنیده شده اخیرا این کار صورت نمی گیرد.

*تشریفات زمینه ساز تاخیر ازدواج شده است

حضرت آیت الله مکارم با بیان اینکه جهیزیه و مهریه ساده سبب خوشبختی می شود، ابراز داشتند: امروز به دلیل تشریفات و هزینه های بالای مراسم جشن عقد و عروسی در هتل و تالارها، دختر و پسر نمی توانند زندگی مشترک خود را آغاز کنند.

ایشان براساس کلام قرآن ازدواج باید مایه آرامش باشد، تصریح کردند: شب زفاف باید بهترین شب زندگانی دختر و پسر باشد اما گاهی تلخ ترین شب می شود چرا که استرس کمبود تشریفات و اقساط و رضایت میهمانان را دارند.

*لزوم الگوگیری از سبک زندگی امیرالمومنین(ع) و حضرت زهرا(س)

ایشان بر لزوم الگوگیری از سبک زندگی امیرالمومنین(ع) و حضرت زهرا(س) تاکید کردند  و گفتند: حضرت علی(ع) از پیامبر(ص) اجازه گرفت تا زره خود را بفروشد؛ از فروش پول زره ،۵۰۰ درهم بدست آمد که آن را صرف بوی خوش، جهیزیه و مراسم جشن عروسی کردند.

این مرجع تقلید در پایان بر لزوم سادگی و پرهیز از اسراف جهت تسهیل ازدواج جوانان تاکید کردند و افزودند: برترین بانوی عالم و بهترین مرد جهان بعد از نبی مکرم اسلام، مراسم عروسی ساده ای برگزار کردند که برای همه زوج های جوان الگو است.

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به این نوشته

لطفا مطالب این وبسایت را با ذکر منبع و لینک مطلب منتشر کنید!

لینک کوتاه مطلب : https://nidamat.com/?p=1273

مطالب مرتبط
حمایت مالی از گناه شناسی

وَ جاهِدُوا بِأَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ؛ وجهاد کنید در راه خدا با اموال و جانهایتان (توبه 41)

عزیزانی که تمایل دارند در اجر اخروی تعالی اخلاقیات در جامعه، نشر و تبلیغ احادیث و معارف اهل بیت علیهم السلام و انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر، شریک باشند تقاضا میشود که ما را در پرداخت هزینه های جاری سایت گناه شناسی از قبیل هاست، پشتیبانی فنی ، تالیف و تولید پستها و… یاری فرمایند.

اشتراک ایمیلی در نظرات این پست
اطلاع از
جهت اطلاع از پاسخ دیدگاه، ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا نظر بدهید.x