Take a fresh look at your lifestyle.

کسانى که فرشتگان، برایشان استغفار می کنند(۳)

0 589

«تَکَادُ السَّمَوَ تُ یَتَفَطَّرْنَ مِن فَوْقِهِنَّ وَالْمَلَئِکَهُ یُسَبّحُونَ بِحَمْدِ رَبّهِمْ وَ یَسْتَغْفِرُونَ لِمَن فِى الْأَرْضِ أَلَا إِنَّ اللَّهَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ».  الشورى: ۵.

 «چیزى نمانده که آسمان‏ها از فرازشان بشکافند، در حالى که فرشتگان خداوند، کارشان را به پاکى مى‏ستایند و براى کسانى که در زمین هستند، آمرزش مى‏طلبند. آگاه باش که خدا، آمرزگار و مهربان است».

در پستهای گذشته و در تفسیر آیات مربوط به استغفار ملائک برای مومنین بیان شد که حدود بیست گروه از امت حضرت رسول الله صلى الله علیه و آله مشمول استغفار ملائکه هستند که به فرستندگان صلوات بر حضرت محمد و آل محمد علیهم السلام‏ در نوشته ها و شبهای جمعه، محبین اهل بیت، طالِبین علم‏ و دانشجویان، موذن و خادم مسجد، هر مسلمانى که ماه رمضان را درک کند، روزه ‏دار، نمازگزار اجابت کننده ندای موذن، منتظر وقت نماز، هر کس بعد از نماز در جانمازش بنشیند، هر کس بعد از نماز  جماعت صبح سه آیه آغازین سوره انعام را بخواند، هر کس که در راه نماز جماعت بمیرد، هرکسی که برای نماز وارد مسجد شود و هر کسی که در جایى که تنهاست اذان بگوید سپس نماز بخواند، اشاره شد که در این پست به موارد ذیل اشاره خواهد شد.

شیعیان

یاد کنندگان از موضوع امامت‏

زائر امیر مؤمنان علیه السلام

زائر امام حسین علیه السلام‏

برآورنده نیاز مؤمن

کسى که خانواده‏اش را شاد کند

شیعیان

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله:

 یا عَلِیُّ، إنَّ الجَنَّهَ مُشتاقَهٌ إلَیکَ وإلى شیعَتِکَ، وإنَّ مَلائِکَهَ العَرشِ المُقَرَّبینَ یَفرَحونَ بِقُدومِهِم، وَالمَلائِکَهُ تَستَغفِرُ لَهُم.یا عَلِیُّ، شیعَتُکَ الَّذینَ یَخافونَ اللّهَ فِی السِّرِّ وَالعَلانِیَهِ.

اى على! بهشت، مشتاق تو و پیروان توست، و عرشیان مقرّب [درگاه الهى‏]، از آمدن آنها شادمان مى‏شوند، و فرشتگان، برایشان آمرزش مى‏طلبند. اى على! پیروان تو آنان‏اند که در نهان و آشکار، از خدا مى‏ترسند.

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله:

 ألا ومَن أحَبَّ عَلِیّا استَغفَرَت لَهُ المَلائِکَهُ، وفُتِحَت لَهُ أبوابُ الجَنَّهِ الثَّمانِیَهُ، یَدخُلُها مِن أیِّ بابٍ شاءَ بِغَیرِ حِسابٍ.  

هان! هر که على را دوست داشته باشد، فرشتگان، برایش آمرزش مى‏طلبند و هفت درِ بهشت، به روى او باز مى‏شود، و از هر درى که خواهد، بدون حسابرسى، به آن وارد مى‏شود.

یاد کنندگان از موضوع امامت‏

غلام امام صادق علیه السلام: شنیدم که امام [صادق علیه السلام‏] به داوود بن سِرحان مى‏فرماید: سَمِعتُهُ یَقولُ لِداوود بنِ سِرحانَ: یا داوودُ، أبلِغ مَوالِیَّ عَنِّی السَّلامَ وأنّی أقولُ: رَحِمَ اللّهُ عَبدا اجتَمَعَ مَعَ آخَرَ فَتَذاکَرا أمرَنا، فَإِنَّ ثالِثَهُما مَلَکٌ یَستَغفِرُ لَهُما ومَا اجتَمَعَ اثنانِ عَلى ذِکرِنا، إلّا باهَى اللّهُ تَعالى بِهِمَا المَلائِکَهَ.فَإِذَا اجتَمَعتُم فَاشتَغِلوا بِالذِّکرِ، فَإِنَّ فِی اجتِماعِکُم ومُذاکَرَتِکُم إحیاءَنا، وخَیرُ النّاسِ مِن بَعدِنا مَن ذاکَرَ بِأَمرِنا، ودَعا إلى ذِکرِنا.

«اى داوود! از جانب من به پیروانم سلام برسان و [بگو که‏] من مى‏گویم: رحمت خدا بر آن بنده‏اى که با دیگرى گِرد آید و از موضوع ما (امامت) یاد کنند؛ زیرا سومین آنها فرشته‏اى است که برایشان آمرزش مى‏طلبد، و هیچ گاه دو نفر براى یاد کردن از ما گِرد هم نیامدند، مگر آن که خداوند متعال به آن دو، بر فرشتگان مباهات کرد.

پس هرگاه گِرد هم آمدید، به یاد کردن [از ما] بپردازید؛ زیرا در گردهمایى شما و گفتگویتان، زنده داشتن ماست، و بهترین مردم پس از ما، کسى است که از موضوع ما یاد کند و دیگران را به یاد و نام ما بخواند.

زائر امیر مؤمنان علیه السلام‏

امام صادق علیه السلام فرمودند: مَن زارَ أمیرَ المُؤمِنینَ علیه السلام عارِفا بِحَقِّهِ، غَیرَ مُتَجَبِّرٍ ولا مُتَکَبِّرٍ، کَتَبَ اللّهُ لَهُ أجرَ مِئَهِ ألفِ شَهیدٍ … وَاستَقبَلَتهُ المَلائِکَهُ، فَإِذَا انصَرَفَ شَیَّعَتهُ إلى مَنزِلِهِ، فَإِن مَرِضَ عادوهُ، وإن ماتَ تَبِعوهُ بِالاستِغفارِ إلى قَبرِهِ.

 هر کس، با شناخت حقّ امیر مؤمنان و به دور از غرور و تکبّر، او را زیارت کند، خداوند، برایش مزد صد هزار شهید مى‏نویسد … و فرشتگان، به استقبال او مى‏روند، و چون بازگردد، او را تا خانه‏اش بدرقه کنند، و اگر بیمار شود به عیادتش مى‏روند، و چون بمیرد، آمرزش‏خواهان، او را تا گورش تشییع مى‏کنند.

زائر امام حسین علیه السلام‏

امام صادق علیه السلام: وَکَّلَ اللّهُ بِقَبرِ الحُسَینِ علیه السلام أربَعَهَ آلافِ مَلَکٍ، شُعثٍ غُبرٍ یَبکونَهُ إلى یَومِ القِیامَهِ، فَمَن زارَهُ عارِفا بِحَقِّهِ شَیَّعوهُ حَتّى یُبلِغوهُ مَأمَنَهُ، وإن مَرِضَ عادوهُ، غُدوَهً وعَشِیَّهً، وإن ماتَ شَهِدوا جِنازَتَهُ، وَاستَغفَروا لَهُ إلى یَومِ القِیامَهِ.

خداوند، چهار هزار فرشته ژولیده و غبار گرفته بر قبر حسین علیه السلام گماشته است که تا روز قیامت، بر او مى‏گِریند. پس هر که با معرفت حقّ او به زیارتش برود، [در مراجعتْ‏] آن فرشتگان، او را تا سرپناهش بدرقه مى‏کنند، و اگر بیمار شود، صبح و شب به عیادتش مى‏روند، و چون از دنیا برود، در تشییع جنازه‏اش حاضر مى‏شوند و تا روز قیامت، برایش آمرزش مى‏طلبند.

برآورنده نیاز مؤمن‏

امام صادق علیه السلام: تَنافَسوا فِی المَعروفِ لِاءِخوانِکُم، وکونوا مِن أهلِهِ، فَإِنَّ لِلجَنَّهِ بابا یُقالُ لَهُ: «المَعروفُ»، لا یَدخُلُهُ إلّا مَنِ اصطَنَعَ المَعروفَ فِی الحَیاهِ الدُّنیا.

در نیکى کردن به برادرانتان، با یکدیگر رقابت کنید و اهل نیکوکارى باشید؛ زیرا بهشت را درى است که به آن «نیکى (معروف)» مى‏گویند و تنها کسى از آن وارد شود که در زندگى دنیا، نیکى کرده باشد.

فَإِنَّ العَبدَ لَیَمشی فی حاجَهِ أخیهِ المُؤمِنِ، فَیُوَکِّلُ اللّهُ عز و جل بِهِ مَلَکَینِ: واحِدا عَن یَمینِهِ، وآخَرَ عَن شِمالِهِ، یَستَغفِرانِ لَهُ رَبَّهُ، ویَدعُوانِ بِقَضاءِ حاجَتِهِ.

بنده‏اى که در راه برآوردن نیاز برادر مؤمنش گام بر مى‏دارد، خداوند عز و جل دو فرشته بر او مى‏گمارد: یکى را در سمت راست او و دیگرى را در سمت چپ او، که از پروردگارش براى او آمرزش مى‏طلبند و براى برآورده شدن حاجتش دعا مى‏کنند.

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله: مَن کَسا أحَدا مِن فُقَراءِ المُسلِمینَ ثَوبا مِن عُریٍ، أو أعانَهُ بِشَی‏ءٍ مِمّا یَقوتُهُ مِن مَعیشَتِهِ، وَکَّلَ اللّهُ عز و جل بِهِ سَبعینَ ألفَ مَلَکٍ مِنَ المَلائِکَهِ، یَستَغفِرونَ‏  لِکُلِّ ذَنبٍ عَمِلَهُ، إلى أن یُنفَخَ فِی الصُّورِ.

 هر کس مسلمان نیازمندى را از برهنگى بپوشاند، یا به معیشت او کمکى کند، خداوند عز و جل هفتاد هزار فرشته از فرشتگان بر او مى‏گمارد که تا زمانى که در صور دمیده شود، براى هر گناهى که مى‏کند، [از خداوند] آمرزش بخواهند.

کسى که خانواده‏اش را شاد کند

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله: مَن أدخَلَ عَلى أهلِ بَیتِهِ سُرورا، خَلَقَ اللّهُ مِن ذلِکَ السُّرورِ خَلقا یَستَغفِرُ لَهُ إلى یومِ القِیامَهِ.

 هر کس به خانواده‏اش شادى برساند، خداوند، از آن شادى مخلوقى مى‏آفریند که تا روز قیامت، برایش آمرزش بخواهد.

منبع احادیث:نهج الذکر، ج‏۴.

مطالب مرتبط:

کسانى که فرشتگان، برایشان استغفار می کنند۴

کسانى که فرشتگان برایشان استغفار مى‏ کنند۲

کسانى که فرشتگان برایشان استغفار مى‏ کنند۱

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به این نوشته

لطفا مطالب این وبسایت را با ذکر منبع و لینک مطلب منتشر کنید!

لینک کوتاه مطلب : https://nidamat.com/?p=502

مطالب مرتبط
حمایت مالی از گناه شناسی

وَ جاهِدُوا بِأَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ؛ وجهاد کنید در راه خدا با اموال و جانهایتان (توبه 41)

عزیزانی که تمایل دارند در اجر اخروی تعالی اخلاقیات در جامعه، نشر و تبلیغ احادیث و معارف اهل بیت علیهم السلام و انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر، شریک باشند تقاضا میشود که ما را در پرداخت هزینه های جاری سایت گناه شناسی از قبیل هاست، پشتیبانی فنی ، تالیف و تولید پستها و… یاری فرمایند.

اشتراک ایمیلی در نظرات این پست
اطلاع از
جهت اطلاع از پاسخ دیدگاه، ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا نظر بدهید.x