Take a fresh look at your lifestyle.

قانون حجاب در مورد اقلیت‌ها

0 325

برخی ممکن است شبهه کنند که قبول داریم که حجاب از نظر اسلام واجب است و قانونا هم باید رعایت شود، اما چه لزومی دارد که اقلیت‌های دینی به واجب شرعی اسلام پایبند باشند؟!

در پاسخ به این شبهه به چند نکته باید توجه داشت:

۱. اقلیت‌های دینی غیرمسلمان در کشورهای اسلامی، تابع عقد قرارداد ذمه هستند که بر اساس آن اقلیت‌ها در چارچوب رعایت شرایط و مقررات خاصی می‌توانند در کشورهای مسلمان زندگی مسالمت‌آمیز و دوستانه‌ای داشته و از حسن هم‌جواری و معاشرت با مسلمانان برخوردار باشند.[۱] ازاین‌رو اقلیت‌های مذهبی نمی‌توانند قوانین جامعه اسلامی را بشکنند و طبق قراردادشان با حکومت اسلامی نباید به حدود و احکام اسلامی تجاوز کنند و به‌صورت علنی و آشکار مرتکب گناه شوند.[۲] و ازجمله این حدود و احکام حجاب اسلامی است که باید رعایت شود.

۲. حکومت اسلامی هیچ محدودیتی در حریم خصوصی اقلیت‌ها ایجاد نکرده و آن‌ها در دایره خصوصی خود می‌توانند بر اساس دین و آیین خود عمل کنند، اما انتقال این‌گونه مسائل ازجمله مسئله حجاب به حوزه عمومی و جامعه اسلامی، توطئه و توهین به مقدسات و ارزش‌های اسلامی تلقی می‌شود که بر اساس قرارداد ذمه متعهد به پرهیز از آن می‌باشند.

۳. در عرف قانون‌گذاری که موردقبول همه عقلای عالم هم هست، قوانین بر اساس مصالح و منافع اکثریت وضع می‌شود و اقلیت‌ها باید تابع اکثریت باشند.

۴. استثنا و تبصره در قانون‌گذاری با مفاسد بسیاری همراه است مثلاً در خصوص حجاب اگر زنان غیرمسلمان از قانون حجاب استثنا شده باشند این احتمال وجود دارد که بعضی از زنان مسلمان برای شانه خالی کردن از حجاب بگویند ما می‌خواهیم مسلمان نباشیم و از این را باب زمینه فساد در جامعه بیشتر می‌شود و این برخلاف مصلحت جامعه اسلامی است.

بنابراین اقلیت‌ها در جامعه اسلامی باید تابع قوانین اسلام باشند.

والنتین یونسیان زن کلیمی ایرانی در رد ادعای اعمال اجبار در پذیرش حجاب بر آنان می گوید:

در ایران هیچ محدودیتی برای زنان اقلیت های دینی وجود ندارد، گاهی دشمنان حرف های غیرواقعی و مغرضانه مطرح می کنند. ما از امنیت و آرامش خاطری که در ایران داریم بسیار راضی و قدردان مسئولان نظام هستیم، ما آزادی داریم و رفتارها با ما نیز بسیار صمیمانه است. مهمترین اصل برای یک زن در مرحله اول عزت، عفت و کرامت انسانی و اخلاقی است و ما در جمهوری اسلامی ایران بسیار راحت هستیم. ما بدون اینکه اجباری در کار باشد با اختیار خود حجاب را اختیار کردیم چون باعث کرامت ما است. [۳]


[۱]. عمید زنجانی، فقه سیاسی، حقوق تعهدات بین‌الملل و دیپلماسی در اسلام، نشر سمت، ۱۳۷۹، ص ۸۸ به بعد.

[۲]. جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام، ج ۲۱، ص ۲۶۹ و ۲۷۰؛ شکوری، ابوالفضل، فقه سیاسی اسلام، ص ۴۶۲ ۴۵۲، انتشارت دفتر تبلیغات اسلامی، قم، چاپ دوم، ۱۳۷۷ ش.

[۳] . خبرگزاری ایرنا، کد خبر: ۸۲۰۸۹۷۲۸.

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به این نوشته

لطفا مطالب این وبسایت را با ذکر منبع و لینک مطلب منتشر کنید!

لینک کوتاه مطلب : https://nidamat.com/?p=34538

مطالب مرتبط
حمایت مالی از گناه شناسی

وَ جاهِدُوا بِأَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ؛ وجهاد کنید در راه خدا با اموال و جانهایتان (توبه 41)

عزیزانی که تمایل دارند در اجر اخروی تعالی اخلاقیات در جامعه، نشر و تبلیغ احادیث و معارف اهل بیت علیهم السلام و انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر، شریک باشند تقاضا میشود که ما را در پرداخت هزینه های جاری سایت گناه شناسی از قبیل هاست، پشتیبانی فنی ، تالیف و تولید پستها و… یاری فرمایند.

اشتراک ایمیلی در نظرات این پست
اطلاع از
جهت اطلاع از پاسخ دیدگاه، ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا نظر بدهید.x